Hoe regel ik een autoverzekering als ik regelmatig in een auto van een vriendin rij?

Een vriendin van mij heeft een auto waarin ze haast nooit rijdt. Het idee is dat ik van deze auto vaak gebruik ga maken. De vraag is hoe we dit qua verzekering goed kunnen regelen. Gewoon op haar verzekering rijden lijkt me niet handig. Wat gebeurt er dan als ik bijv een ongeluk veroorzaak?
Ik begrijp verder dat je een andere regelmatige bestuurder op kan geven als iemand anders dan de auto-eigenaar, maar ik begreep ook dat dit iemand moet zijn die op hetzelfde adres woont (meestal dus partner of kind) en dus niet bruikbaar voor vrienden/kennissen.
De verzekering op mijn naam zetten dan? Of zitten daar ook haken en ogen aan? En kan dat uberhaupt wel als de auto niet op mijn naam staat?
Wat voor verzekering werkt het beste in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Als jouw vriendin haar auto gewoon verzekert, kan je daar gewoon in rijden. ik voorzie geen probleem als je ongelukje krijg. er zijn zoveel gezinnen met maar één auto waar zowel de man als zijn vrouw of een van de kinderen in rijd. soms leen ik me auto wel een aan een vriend of kennis uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zit volgens mij precies het verschil: tegen personen uit eigen gezin wordt anders aangekeken dan anderen. Verder is er volgens mij ook een verschil in de regelmaat waarmee iemand anders je auto leent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er gelden andere regels als niet de kentekenhouder, maar een ander heel vaak in de auto rijdt. Is niet de verzekeringnemer hoofdbestuurder maar is iemand anders de regelmatige bestuurder dan is deze persoon hoofdbestuurder. Dit dient men te melden bij de verzekeraar. Jezelf als hoofdbestuurder opgeven terwijl je dit niet bent, valt onder verzekeringsfraude. Je verzekeraar zet je op de zwarte lijst als deze ontdekt dat je foute gegevens hebt opgegeven en bij schade hoeft je verzekeraar niets uit te keren. Ook mag de verzekeraar je dan uit de verzekering zetten.
Zolang je alle regelmatige bestuurders maar opgeeft bij de verzekering, ben je gedekt. Dat mogen ook mensen zijn die niet op hetzelfde adres wonen. Ik heb het zelf met een collega gedaan die mijn auto vaak voor ons werk gebruikte, en dat was totaal geen probleem. Zie ook de link; er zijn tegenwoordig hele buren- of vriendenclubs die een auto delen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, opgeven aan de verzekering (is verplicht).
Wat voor afspraken hebben jullie verder gemaakt buiten de verzekering om? Stel jij rijd de auto helemaal in de soep? Of er gaat een olie lampje branden en jij rijd door? Of stel de auto gaat ineens kapot (volledig buiten jouw schuld om) en jouw vriendin eist dat je het laat repareren op jouw kosten.
Dit soort dingen hebben al een hoop vriendschappen kapot gemaakt.
Ik noem maar even een voorbeeld, in de reacties onder het antwoord van Computoon zie je wat ik heb mee gemaakt:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/546914/scooter-uitleent-schooter-gesloopt-vandalen

De verzekering zal geen probleem zijn. Ik leen regelmatig de auto van mijn moeder en ik woon niet meer thuis. Ook leen ik mijn auto wel uit aan een vriendin en visa versa.
De verzekering zit op de auto en niet op de persoon.
Er word wel gevraagd naar de hoofdbestuurder en ik neem aan dat jou vriendin gezegd heeft dat zij dat is. Misschien klopt dat niet helemaal als jij vaker rijd dan zij. Je vriendin kan wel bellen met de verzekeringsmaatschappij en jou als hoofdbestuurder laten registreren.

Wel is het zo, dat als jij schade veroorzaakt dit waarschijnlijk van de no-claim van jouw vriendin haar verzekering af zal gaan waardoor haar premie duurder kan worden.

Verder mag jij geen verzekering afsluiten voor een auto die niet jouw eigendom is.

Wat jij natuurlijk wel kunt doen is een deel van de premie aan je vriendin betalen.
Dat is wel zo eerlijk (En misschien ook een deel van de wegenbelasting).

Ik las ook ergens dat als de lener van een auto een minderjarige aanrijd of een lantaarnpaal dat dan de eigenaar van de auto aansprakelijk is en niet de bestuurder. Ik kan dit maar op 1 site terug vinden. Dus ik link de bron wel, maar ik weet niet zeker of het klopt: http://www.geld.nl/autoverzekering/goedkoop/schade-aan-auto/schade-aan-geleende-auto

Maak gewoon duidelijke afspraken met elkaar (desnoods op papier) en laat de verzekering weten dat jij de hoofdbestuurder bent. Dan komt het allemaal wel goed.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er gelden andere regels als niet jijzelf, maar een ander heel vaak in jouw auto rijdt. Staat de auto op jouw naam, maar rijdt iemand anders er veel meer in dan moet je dit melden bij je verzekeraar. De verzekeraar stemt de premie namelijk af op degene die het meest in de auto rijdt (de regelmatige bestuurder).
Jezelf als hoofdbestuurder opgeven terwijl je dit niet bent, valt onder verzekeringsfraude. http://www.geld.nl/autoverzekering/service/hoofdbestuurder-autoverzekering
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja dat bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Duidelijk verhaal!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, juist meld het je verzekering.