Als ik mijn zorgpremie verlaag met meer eigen risico, moet ik dan geld teruggeven aan de belasting?

Stel ik krijg 75 euro per maand zorgpremie, maar door mijn eigen risico te verhogen naar 800 euro kan ik mijn zorgpremie verlagen naar 70 euro per maand. Wat doet de belasting dan? Moet ik volgend jaar geld teruggeven?
Wat nou als ik dan nog maar, pak 'm beet, 50 euro per maand zorgtoeslag krijg, ben ik dan niet net zo duur uit als wanneer ik mijn eigen risico niet verhoog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De zorgtoeslag (die je krijgt van de Belastingdienst) heeft niets te maken met de premie die je betaalt aan de zorgverzekeraar. Die zorgtoeslag is met name afhankelijk van je inkomen en je vermogen.

Kies je voor een goedkopere zorgverzekering/een hoger eigen risico dan heeft dat alleen gevolgen voor je eigen portemonnee. Het eigen risico is fiscaal niet aftrekbaar. Als je niet langdurig ziek wordt, dan ben je dus goedkoper uit.
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Nee. Die dingen staan los van elkaar. Als je zou besluiten om een zorgverzekeraar te kiezen die twee keer zo duur is dan krijg je ook niet meer zorgtoeslag. Je moet wel zorgtoeslag terugbetalen als achteraf blijkt dat je inkomen of vermogen hoger was dan het bedrag waarmee bij het berekenen van de zorgtoeslag rekening was gehouden.
tinus1969
9 jaar geleden
Houd dus goed in de gaten: Er bestaat een kans dat je dus zo geld overhoudt; maar ook een kans, dat je in één keer 800 euro extra moet ophoesten -bijvoorbeeld doordat een auto op een gladde weg slipt en tegen je aanrijdt, met een gebroken been tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Tinus zegt. Als je gezond bent en geen zorgkosten verwacht, kun je eventueel je eigen risico verhogen en zo geld besparen. Maar let er dan wel op dat je die 800 euro wel hébt. Je kunt het immers zomaar kwijt zijn. Ik krijg de indruk dat het eigen risico nog wel eens wordt verhoogd door mensen die weinig geld hebben omdat ze hopen zo te besparen, maar wanneer je die 800 niet gemakkelijk kunt missen, moet je dat dus niet doen.