Hoe bespaart de overheid op het verhogen van eigen risico zorgverzekering?

Ik betaal bv 100,- voor mijn zorgverzekering, betaald de overheid ook nog een deel van mijn zorgkosten als ik in het ziekenhuis kom?
Hoe kan het dat de overheid gaat besparen?
Verhogen van eigen risico is dan toch alleen maar een voordeel voor de verzekeraars?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoewel bij de meeste risicoverzekeringen de premie is gebaseerd op de uitgaven die gedaan worden vanuit die verzekering met een winstmarge is dit bij de zorg anders. Er komt minder geld binnen dan dat er betaald wordt. Doordat de overheid een vorm van subsidie verstrekt aan de zorg blijven de kosten voor de burger lager dan de werkelijke kosten. Op het moment dat deze 'subsidie' wegvalt komen alle kosten dus voor de burger en zullen wij met z'n allen het bedrag dat er tekort is in de zorg moeten ophoesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de overheid maakt elk jaar een potje wat voor de zorg bestemd is. Hiermee moet je denken ziekenhuizen verzorgingshuizen maar ook zorgverzekeraars krijgen geld van de overheid. Als ze de eigen risico verhogen hoeft de overheid minder geld te geven, en daardoor kunnen ze bezuinigen in de zorg en moeten wij meer betalen om de eigenrisico te verhogen. Medicijnen en ziekenhuis kosten moeten wij zelf gaan betalen. Ik vind het heel erg want oudere mensen die maar klein pensioentje hebben of een aow'tje hebben zijn straks de dupe omdat ze dat straks niet meer kunnen betalen. Mensen die dure medicijnen hebben kunnen dat straks zelf gaan betalen (doen ze nu al) totdat de eigenrisico van €700 geloof ik verbruikt hebben. Waarom zijn we nou nog verzekerd het heeft geen zin meer en de mannetjes in den-haag bezuinigen in de verkeerde dingen. Laten ze maar bezuinigen in hun salarissen en aan de topmannen met hun bonussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid betaald fors mee aan de gezondheidszorg en verwacht dat het verhogen van het eigen risico een extra drempel is om een beroep te doen op de gezondheidzorg. Nu gaan veel mensen met een gescheurde teennagel naar de huisarts, als je dat zelf moeten betalen zullen velen ervoor kiezen om er maar een pleister op te plakken.
14 jaar geleden
ze geven te veel geld aan de zorg op dit moment