Is mijn studerende uitwonende dochter (20) meeverzekerd met mijn inboedelverzekering?

Bij een inbraak zijn spullen van mijn dochter gestolen. Dit was terwijl zij bij een vriend (in het huis van zijn ouders) bleef slapen. Hun verzekeraar zegt dat ze moet claimen bij haar eigen verzekeraar. Ze heeft geen inboedelverzekering voor haar studentenkamer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Mss moet je je eigen polisvoorwaarden even lezen -waarschijnlijk niet trouwens.

Antwoorden (1)

Of je dochter verzekerd is op jullie polis, hangt af van jullie verzekering: dat kan wat verschillen per verzekeraar. Bij de één is een kind meeverzekerd zolang het minderjarig is, bij de ander zolang het thuis woont, zolang het thuis of op een studentenkamer woont, tot de 21e verjaardag of bijvoorbeeld zolang ze nog geen 21 zijn én ongehuwd. Bekijk dus even de polisvoorwaarden: meeverzekeren van een uitwonend studerend kind is niet ongewoon, maar ook niet standaard. De dekking buiten de eigen woning zou ook nog kunnen verschillen per verzekering, of er kunnen eisen gesteld worden aan de tijdelijke verblijfsplaats. Bijvoorbeeld dat het een woning is geschikt voor permanente bewoning, of dat er sporen van braak zijn aan de woning. Maar meestal is dat wel gedekt bij een inboedelverzekering. Vaak zolang er maar geen (directe) eigen schuld is voor diefstal of verlies.

Verder zou het in theorie ook onder de polis van de (ouder van de) vriend kunnen vallen. Ook dat verschilt per verzekering, maar het is niet ongebruikelijk dat de inboedelverzekering ook de eigendommen van (genode) gasten (of: huisgasten) vergoedt. Het lastige is dat het kan zijn dat beide verzekeraars naar elkaar blijven wijzen als verantwoordelijke, en dan kom je niets verder. Vaak is het zo dat ze een claim pas behandelen als er niet een andere verzekering is die voor de schade verantwoordelijk is. Wat dat betreft kan het soms gunstiger zijn als één van beide verzekeringen duidelijk deze specifieke schade uitsluit, dan heb je dat kastje-muur-verhaal al wat minder. Als je een tussenpersoon hebt, zou je die kunnen inschakelen om uit te laten zoeken hoe dat zit. Maar als je niet al teveel moeite hebt met het lezen van dergelijke voorwaarden, kun je er zelf ook wel uitkomen. Van de meeste producten zijn de polisvoorwaarden online te vinden, dat maakt én dat je gemakkelijker de verzekeringsvoorwaarden van een ander kunt vinden, én dat je zoektermen kunt gebruiken via control-F zodat je niet de hele polis door hoeft te spitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken zelf alleen de AVP-verzekering die meerderjarige kinderen uitwonend voor studie meeverzekert.
Voor zover ik weet geldt dit nooit voor de inboedel.