Kan je FBTO modules aan- en uitzetten per maand?

bij FBTO kun je aanvullende modules aan en uitzetten. Ik krijg net een mail dat vanaf 2015 er geen wachttijden meer aan de modules zitten.

Dus; ik ga in maart naar de tandarts, zet de module tandarts aan in februari en nadat ik geweest ben zet ik deze weer uit. Dit kost mij dan 8 euro (schatting) terwijl ik een stuk meer terug krijg van de verzekering.

Dit kan toch niet kloppen? FBTO kan dan toch nooit genoeg geld binnenkrijgen om dit voor iedereen te blijven betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou je inderdaad denken. Tenzij ze erop rekenen dat mensen vaak vergeten een module weer uit te zetten? Of hebben ze een andere regel toegevoegd, zoals dat je geen wachttijd hebt, maar wél minimaal een half jaar de module moet behouden? Dan kan ik me voorstellen dat het juist positief werkt voor de verzekeraar, omdat nu mensen die onverwacht het één en ander moeten laten doen bij de tandarts óf niet kunnen wachten en daarom de behandeling zelf betalen, óf doordat het niet vanzelfsprekend is dat ze de kosten vergoed kunnen krijgen, andere manieren vinden om dit goedkoper te doen (of bijvoorbeeld bij relatief lage kosten concluderen dat het aanzetten van de module voor tandzorg niet eens goedkoper is dan zelf betalen). Mensen zullen dan misschien sneller een module aanzetten als ze een bepaalde behandeling moeten ondergaan, en als ze daar vervolgens minimaal een half jaar aan vastzitten, kan dat juist gunstig zijn voor FBTO. Maar ik weet niet of er zo'n aanvullende regel/eis is.. kun je daar iets over terugvinden in je polisvoorwaarden of andere informatie van je verzekeraar?

Het beste antwoord

Ik schreef als reactie al; er zal dan wel een andere voorwaarde/eis gelden, bijvoorbeeld dat de module minimaal zes maanden 'aan' moet blijven. Even googelen leert dat er inderdaad een andere manier is gevonden om er toch voor te zorgen dat veel verzekerden zo'n aanvullende module vrij lang behouden: de modules kunnen wel direct (of: na maximaal 30 dagen, de module gaat namelijk in per ingang van de volgende maand vanaf het moment dat je hem aanzet) 'gebruikt' worden, maar kunnen in de loop van het jaar niet meer worden uitgezet: dat kan voortaan alleen per 1 januari. Zie bijvoorbeeld: http://weblog.independer.nl/productnieuws/fbto-verkort-wachttijd-aanvullende-modules-zorgverzekering-2015/

Dat houdt in dat als je in maart naar de tandarts gaat, je in de loop van februari de module aanzet, en dat je dan in elk geval tot december de premie ervoor moet blijven betalen. Pas het volgende jaar kun je hem eventueel uit zetten, maar als je in dat jaar weer een keer naar de tandarts moet..

Het beste kun je in dit geval je planbare zorg tegen het einde van het jaar plannen om zo weinig mogelijk premie voor je aanvullende verzekering te hoeven betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! helder en duidelijk! ps. Redelijk smerige actie, dit staat niet in hun mail terwijl die misschien wel het belangrijkste is aan hun beleidswijzigings