Moeten we nu eigen risico betalen of niet?

Mijn man heeft 5 juni een neusoperatie gehad. Voorafgaand aan die operatie heeft hij twee gesprekken en een onderzoek gehad. Zijn eigen risico staat op €320 of zo iets.
Maar we horen maar niets, krijgen ook geen rekening of wat.

Ik ben zelf in juli in het ziekenhuis geweest voor een MRI en een gehoortest. Ik heb nog een eigen risico van €360 open staan.
Ik heb ook geen rekening ontvangen.

We zijn beiden verzekerd bij Ditzo, en aanvullend verzekerd met het ZorgBest pakket.

Wat kan ik verwachten? En stel dat ik een rekening krijg van €680 moet je die in 1x betalen?

SimonV
9 jaar geleden
Na afloop van de behandeling (of als er een jaar verstreken is) verstuurt het ziekenhuis de factuur, waarna het eigen risico verrekend wordt. Bij Ditzo is het niet mogelijk om het eigen risico in termijnen te betalen.

Het beste antwoord

De meeste ziekenhuizen rekenen niet van januari t/m december maar met maand start behandeling en dan een jaar verder en dienen een keer per jaar een rekening in bij het ziekenfonds. Het kan dus best zijn dat je pas volgend jaar ergens in mei/juni/juli de verrekening van het ziekenfonds krijgt. Ik moet ieder jaar een mammografie laten maken, dit is altijd in juli. De afrekening hiervan is altijd ergens juni/juli een jaar later. Toen ik Menzis hier over belde (kreeg de afrekening terwil ik dat jaar nog voor het mammogram moest) en kreeg ik dit als uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Klopt, dat is ook mijn ervaring.
SimonV
9 jaar geleden
Als de behandeling (DBC) binnen dat jaar is afgesloten, wordt de rekening eerder verzonden. Stel:
Behandeling start juni 2014, eindigt januari 2015.
Dan wordt in januari 2015 de rekening verstuurd.
Kosten over 2014 zijn € 1000,- -> volledig eigen risico 2014 betalen
Kosten over 2015 zijn € 200,- -> er wordt eigen risico van € 200,- over 2015 in rekening gebracht..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou heel goed kunnen dat het zo werkt. Ik sta sinds 2009 onder behandeling en die eindigt met een beetje mazzel in 2019, dus weet niet beter dan dat het (in mijn geval) altijd een heel jaar bestrijkt.
SimonV
9 jaar geleden
Correctie: de startdatum van een behandeling bepaalt in welk jaar het eigen risico wordt aangesproken. Er vindt in m'n voorbeeld dus geen verrekening plaats van eigen risico 2015.