Wanneer gaat de zorgverzekering in?

Mijn vriend is lange tijd niet ingeschreven geweest op een adres, en heeft daarom nu geen zorgverzekering. Ik had de zorgverzekering al voor hem aangevraagd, maar we kregen een brief dat hij ergens ingeschreven moet staan. Over een paar dagen word hij ingeschreven bij mijn zus.
Hij is al drie keer naar een psycholoog geweest. Ik dacht dat tegen de tijd dat we de factuur zouden krijgen de zorgverzekering ook wel geregeld zou zijn. Toen kregen we de brief. Vergoed de zorgverzekeraar deze kosten dan nog wel of is dat verschillend??

9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In de zorgverzekeringswet staat dat iedereen verzekerd moet zijn. Zorgverzekeraars mogen absoluut geen mensen weigeren omdat ze nergens staan ingeschreven. Zolang je maar kunt aantonen dat je in Nederland verblijft heb je recht op een zorgverzekering.

Ik zou dus sowieso even contact opnemen met de Zorgverzekeringslijn: 0800 64 64 644 of via de website: http://www.zorgverzekeringslijn.nl/ en deze vraag aan hen voorleggen. De zorgverzekering gaat namelijk in vanaf de ingangsdatum die is overeengekomen. Maar als die overeenkomst nog niet is ingegaan, is de zorgverzekering ook nog niet ingegaan, maar dit is in principe buiten de schuld van je vriend om. Bij de zorgverzekeringslijn kunnen ze je adviseren welke stappen je nu kunt nemen.