afgelopen nacht bij me ingebroken,krijg ik iets vergoed?

beste mensen ik heb een vraag

van Dinsdag op Woensdag nacht is bij me thuis ingebroken,toen ik smorgens onder kwam zag ik dat de achterdeur opengebroken was alle kastjes stonden open,ik kon het niet geloven!en ben toch wel wat spulletjes kwijt,waaronder sieraden,presentatie mapje met 5 zilveren romeinse munten,metaaldetector,beurs met geld pinpas,autosleutels,smartphone,digitale camera,een vest, slof zware shag,en i pad, de politie is rapport komen opmaken en erna nog 2 man wat kwamen kijken naar de inbraak sporen,

nu komt mijn vraag..
van de metaaldetector heb ik nog de bon,is een half jaar oud.
digitale camera heb ik de bon 1,5 jaar oud.
smartphone de bon.8 maanden oud

maar van de rest niet,kan dat alsnog vergoed worden zonder bon?of heb ik daar gewoon pech mee?
de romeinse munten heb ik helemaal niks,heb ze zelf gevonden,dat zijn 5 zeldzamere exemplaren wat ik dus apart had neer gezet en niet in de vitrine kast

hoop dat jullie me kunnen helpen op mijn vragen

mvg Seske

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg eerst dat je je bank belt en die pinpas blokkeert. Kijk ook even of er geen vertrouwelijke papieren of identiteitsdocumenten zijn meegenomen (identiteitsdiefstal is heden ten dage populair). Zo ja meld dit aan de gemeente en krijg nieuwe identiteitspassen en kijk ook uit voor fraude ivm met je BSN. Neem contact op als je verzekerd bent met je maatschappij en vraag ze of inbraak gedekt wordt onder je huis en inboedel verzekering (ik neem aan dat je dit hebt). Wellicht dat je al eerder op de hoogte was gesteld van de voorwaarden maar je bent die blijkbaar kwijt. Zolang het verlies relatief minimaal is en je niet aan het einde van de maand op straat gezet zal worden vanwege het niet kunnen betalen van de huur/hypotheek acht ik de schade toch meevallen. Tenslotte was jouw huis niet in brand gestoken en niemand verwond. Over een tijdje zul je de verloren waarde in materiaal weer verdienen. Investeer voortaan in goede huisbeveiligingsmaatregels - zoals alarmsysteem, waakhond, camera's en verstevigde muren/deuren. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemiddelde Nederlander investeert niet in een alarmsysteem, waakhonden, verstevigde muren/deuren zkr99. Het is goedbedoeld natuurlijk, maar het is geen bank waar we het over hebben. Het is wel heel belangrijk om te investeren in goede sloten. Er zijn zoveel mensen die 's nachts hun deur niet op slot doen, maar gewoon dichttrekken. Voor een inbreker is het dan een fluitje van een cent om binnen te komen. Seske, ik adviseer je om contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij waar je je inboedelverzekering hebt afgesloten. Mijn verzekeraar neemt genoegen met een opgave van vermiste spullen. Van veel zaken heb ik immers geen bon meer. De Romeinse munten zullen wel een lastig punt worden. Vraag je verzekeraar hiernaar.
Voor de andere spullen hanteert de verzekeraar vaak een lijst met nieuwwaarde en afschrijving. Op basis van de leeftijd van het artikel bepalen zij de restwaarde. Sterkte met de afhandeling, want het is erg vervelend als er vreemden in je huis zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat bij een inboedelverzekering er vooral om wat je aannemelijk kunt maken. Als je geen bon hebt maar wel foto's van bv die munten dan is dat ook vaak voldoende voor de verzekering. En als je die niet hebt, je hebt een bon dat je een metaaldetector had en ongetwijfeld zijn er vrienden/kennissen die weten dat jij die munten had. De waarde van die munten, dat zal wel een probleem kunnen zijn (tenzij je een taxatierapport hebt). Bij een vriendin van mij in afgelopen najaar ingebroken, die heeft ook contant geld dat in huis was, slof sigaretten en sieraden waar geen foto's/bonnetjes van waren vergoed gekregen. Wilde de verzekering in eerste instantie niet maar mijn vriendin bleef aandringen; de verzekeringsagent die langs is geweest heeft het uiteindelijk toch opgenomen in de vergoeding. Opgeven bij de verzekering dus en in bezwaar gaan als ze die niet willen vergoeden. Over het algemeen komt er dan een verzekeringsagent langs en kun je uitleggen wat er gestolen is. Veel succes en sterkte!

Antwoorden (3)

Dat ligt er maar net aan, drugs en grote hoeveelheden alcohol niet.
Maar de rest wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt ervan af of je verzekerd bent of niet en welke zaken onder die verzekering vallen. Contant geld meestal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al eerder aangaf, een vriendin van me heeft contant geld ook vergoed gekregen. Maar dat hangt uiteraard wel af van de verzekering die je hebt afgesloten. (overigens is die - niet van mij)
Het is van belang de inbraak zo snel mogelijk te melden bij je verzekeraar. De verzekeraar bepaalt samen met jou hoe hoog de schade is. Soms schakelt een verzekeraar een schade-expert in. Neem dus alsnog zo spoedig mogelijk contact op met je verzekeraar.

In de praktijk komt het natuurlijk vaker voor dat iemand niet van alle spullen meer een bon heeft. Dat wil niet zeggen dat je alleen maar vergoed krijgt waar een bon van is. Soms heb je ook foto's waar een deel van je inboedel op staat. Denk ook aan betalingen van spullen met je pinpas. Zo kun je het op verschillende manieren aannemelijk maken wat je wel of niet in huis hebt.

Ben je het uiteindelijk niet eens met de schade-uitkering dan kun je dat bespreken of een klacht indienen bij Kifid. Het Kifid kan dan tussen jullie bemiddelen.