Ja indien de deelname aan de collectiviteit vrijwillig is en de collectiviteit een betere dekking of lagere acceptatienormen kent.

Averechtse selectie of anti-selectie is van toepassing op iedere verzekering: de mensen met meer 'noodzaak' tot het sluiten van een dergelijke verzekering (bijv als gevolg van verminderde gezondheid of een anderszins hoger risico) zullen eerder en vaker een verzekering afsluiten dan mensen met een gemiddeld of laag risico

Bij een collectieve verzekering kan dit effect versterkt worden als deelname non-selectief is (m.a.w. zonder toetsing van o.a. gezondheid vooraf, iedereen wordt geaccepteerd). Slechtere risico's - die elders niet of moeilijker voor verzekering in aanmerking komen - zullen dan meer gebruik van deze verzekering maken dan goede risico's

Om anti-selectie tegen te gaan wordt bij o.a. werknemerscollectieven deelname verplicht gesteld: de goede risico's zijn dan dus ook verplicht deel te nemen. Bij volledige deelname is er geen anti-selectie meer.