Mag je tussenpersoon verzekeringspremie achteraf factureren?

Mijn oude tussenpersoon stuurt mij vandaag facturen voor okt, nov en dec 2013 en jan en feb 2014. Ik vroeg mij af of dat zo ver terug mag? Ik heb net snel het een en ander nagekeken en er zitten facturen bij die kloppen, heeft hij destijds niet geïncasseerd, maar dat staat even los van de vraag.

Mijn vraag is of dit zomaar mag? 8 maanden te laat een factuur sturen voor een inboedel opstal auto verzekeringspakket. Is 2013 niet allang afgesloten? En wat nou als ik schade o.i.d. had?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. De verjaringstermijn bij diensten is vijf jaar. Krijg je na die vijf jaar nog een rekening? Dan hoef je de rekening niet meer te betalen.

Er is ook gewoon dekking. Als de tussenpersoon incasseert heeft de verzekeringsmaatschappij de premie eerst in rekening gebracht bij de tussenpersoon. De verzekeringsmaatschappij zal de premie als betaald beschouwen, tenzij de tussenpersoon de premie niet kan incasseren en de verzekeringsmaatschappij op de hoogte stelt van deze achterstand in betaling.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een verzekeraar kan de dekking van een verzekering alleen stopzetten, en dus een claim afwijzen, als de verzekerde per brief op de hoogte is gebracht van de betalingsachterstand en de mogelijke gevolgen. In die brief moet de verzekerde alsnog de gelegenheid krijgen om binnen 14 dagen te betalen.