Wat is de vergoeding in het basispakket van de zorgverzekering, voor een pruik, als je last hebt van een mannelijk kaalheidspatroon, als vrouw?

Mijn haarlijn verschuift naar achter, zoals bij een man. Ik schaam me er hier erg voor.. kan ik een pruik aanschaffen die door de basis zorgverzekering vergoed wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet een medische indicatie hebben van je huisarts, dat je dit nodig hebt.
Als je dan bij een erkende zaak een haarstuk of pruik laat maken, krijg je €409 per 12 maanden vergoed van de basisverzekering. Soms meer, maar dat ligt dus aan je verzekering. Zie hier de pagina van Zilveren Kruis als voorbeeld: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Pages/pruik.aspx

Je moet dus eerst het hele bedrag zelf betalen, en de rekening declareer je dan bij je zorgverzekering. Een gemiddeld haarstukje kost vaak rond de 800 euro, dus je krijgt ongeveer de helft terug.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, al is een synthetisch haarstuk goedkoper dan van echt haar, dat red je wel voor dat geld. Maar ondanks dat, kies (als je de middelen hebt) voor echt haar, daar kun je alles mee doen, wat ook mogelijk is met je eigen haar.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb even vanuit mijn eigen ervaringen gesproken, mijn moeder draagt een haarstukje.