als je een hond van een ander aanfietst, ben je dan aansprakelijk voor de kosten?

dus, stel, ik fiets op een fietspad, daar wandelt iemand en die is de hond aan het uitlaten. niet aangelijnd. ik fiets langs, de hond schrikt, wil naar zn baas toespringen maar beland met beide voorpoten in mijn voorwiel. beide poten breken en de dierenarts kosten zijn 1000€ euro.

wie is aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het baasje is verantwoordelijk voor zowel de dierenartsrekening als de eventuele schade aan je fiets.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ En het baasje heeft dan nog geluk dat hij/zij geen bekeuring heeft gekregen voor het niet aanlijnen van de hond.

Andere antwoorden (1)

bw6:179

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Niet alleen de dierenartskosten zijn voor het baasje van de hond. Ook de schade aan jouw fiets komt voor zijn rekening.