Waren kinderen in het oude systeem t/m 2005 (particuliere verzekering/ziekenfonds) gratis verzekerd tegen ziektekosten? Zo ja, tot welke leeftijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In de Ziekenfondswet waren die 'meeverzekerd' zoals dat heette, als ze geen inkomen hadden. Dat was geregeld in onderstaande bepalingen uit de bron. Gratis. (Er werd althans niet extra betaald voor kinderen maar het geld zal wel voldoende zijn geweest om de zorg aan kinderen te dekken.)
De "kostwinner" betaalde een inkomensonafhankelijke nominale premie aan het ziekenfonds, verder werd een procentuele inkomensafhankelijke premie geheven van de werknemer en tenslotte betaalde de werkgever een bepaald percentage van het brutoloon. Laatstgenoemde twee componenten werden aan de 'Centrale Kas' afgedragen.

Art. 4. [Medeverzekerden]
-1. Medeverzekerde is de echtgenote of de echtgenoot van de verzekerde indien deze jonger is dan 65 jaar en behoort tot het huishouden van de verzekerde en de verzekerde als haar of zijn kostwinner is aan te merken.
-2. Medeverzekerden zijn voorts de eigen en aangehuwde kinderen en de pleegkinderen van de verzekerde, voor wie de verzekerde als kostwinner is aan te merken en die:
a. jonger dan 16 jaar zijn en tot zijn huishouden behoren;
b. jonger dan 16 jaar zijn, niet tot zijn huishouden behoren en die in belangrijke mate op zijn kosten worden onderhouden;
c. 16 jaar of ouder doch jonger dan 27 jaar zijn, wier voor werkzaamheden beschikbare tijd grotendeels in beslag wordt genomen door of in verband met het volgen van onderwijs of van een beroepsopleiding en die in belangrijke mate op zijn kosten worden onderhouden, tenzij het kind studiefinanciering geniet ingevolge de Wet studiefinanciering 2000;
d. 16 jaar of ouder doch jonger dan 27 jaar zijn, tengevolge van ziekte of gebreken buiten staat zijn om 55 procent te verdienen van hetgeen lichamelijk en geestelijk gezonde kinderen die overigens in gelijke omstandigheden verkeren, kunnen verdienen, (...);
e. 16 jaar of ouder doch jonger dan 18 jaar zijn, werkloos zijn en die in belangrijke mate op zijn kosten worden onderhouden;
f. 18 jaar of ouder doch jonger dan 21 jaar zijn, na beëindiging van de studie of de beroepsopleiding werkloos zijn, dan wel na vestiging in of terugkeer naar het Rijk werkloos zijn en die in belangrijke mate op zijn kosten worden onderhouden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, weet u misschien hoe dit in de partuclieren ziektekostenverzekering geregeld is, het gaat dan om:
- Indien beide ouders verzekerd zijn via de particulieren ziektekostenverzekering, zijn kinderen dan ook gratis meeverzekerd? Zo ja tot welke leeftijd is dit dan?
- Indien een kostwinnaar via het particulieren systeem verzekerd is, is zijn echtgenoot (die niet werkt) dan gratis meeverzekerd? Of wordt hier premie voor betaald?
- Indien deze kostwinnaar overlijdt, blijft de echtgenoot dan via het particulierensysteem verzekerd? En betaalt zij hiervoor premie? - volgens het ziekenfonds is een werkloze echtgenoot van een kostwinnaar medeverzekerd, indien zij jonger is dan 65 jaar. Echter, wat gebeurt er als de echtgenoot de leeftijd van 65 passeert en indien de kostwinnaar overlijdt na zijn 65ste.
Computoon
10 jaar geleden
Zou het niet weten. De particuliere ziektekostenverzekeringen bestaan niet meer onder die naam. De ziekenfondsen zijn ook voltooid verleden tijd. Het zijn allemaal zorgverzekeraars en zorgverzekeringen geworden.
De toenmalige ziekenfondsen waren in feite uitvoeringsorganen van een wettelijke regeling, voor mensen onder een bepaald inkomen.
Iedere particuliere verzekeraar had zijn eigen regels. Als je meer betaalde, kon je zelfs kiezen voor verzorging in een hogere klasse in het ziekenhuis. Dat is (gelukkig zeg ik dan) voorbij. Wat de ziekenfondsen betreft heb ik (uiteraard) maar een klein deel van de hele tekst uit de oude wet kunnen kopiëren in mijn antwoord. Ook aan de ouderen was gedacht: "-1. Verzekerde is voorts degene van 65 jaar of ouder die zich daartoe heeft aangemeld bij een ziekenfonds indien hij naar de omstandigheden beoordeeld hier te lande woonachtig is en het inkomen van hem en zijn eventuele echtgenote niet hoger is dan €|21 000,00. Bij de aanmelding bij een ziekenfonds overlegt de verzekerde een verklaring van de Sociale verzekeringsbank waaruit blijkt dat het inkomen van hem en zijn eventuele echtgenote niet hoger is dan het bedrag, genoemd in de eerste volzin." Volgens mij was het zo - maar je zou de kilometerlange wettekst moeten lezen op de bronsite- dat wanneer de 'hoofdverzekerde' overleed de weduwnaar/weduwe de nieuwe 'hoofdverzekerde' werd. Beneden een bepaald inkomen moest je namelijk verzekerd zijn voor de Ziekenfondswet. Maar goed, daar wil ik even af zijn;-)