Over een uitkering overlijdensverzekering hoeven de nabestaanden geen belasting te betalen. Wel eventueel erfbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik had er ook net naar gezocht en dezelfde link gevonden als jij, maar het kopiëren lukte niet, dus plus voor jou.
fisbel
10 jaar geleden
Hieronder het gekopieerde antwoord:
Hoe zit het met de belastingdienst? Betalen nabestaanden over de uitkering van een overlijdensrisicoverzekering belasting? Voor gehuwden en geregistreerde partners zijn de fiscale gevolgen van een overlijdensrisicoverzekering niet heel ingrijpend. Voor de kinderen ligt dat wat ingewikkelder. -------------------------------------------------------
Overigens een wat vaag antwoord: niet heel ingrijpend zal hier betekenen dat de uitkering in Box 3 terecht kan komen.
Voor de kinderen ligt dat wat ingewikkelder: dan vraag je je toch gelijk af wat de consequenties voor de kinderen kunnen zijn.
De uitkering van een overlijdensrisicoverzekering is niet onderworpen aan loon- en/of inkomstenbelasting en premieheffing.
Erfbelasting is in principe verschuldigd als de overledene de premie uit eigen vermogen heeft betaald. Daarom is het verstandig als de begunstigde (vaak de partner) zelf uit eigen vermogen de premie heeft betaald. Dat heet kruislings verzekeren.