Als ik een zorgverzekering in het buitenland heb met werelddekking, moet ik hier (in NL) dan alsnog een zorgverzekering hebben?

Dus de vraag is:
Stel je voor als ik bijv. in Belgie een zorgverzekering heb (uiteraard i.b.v. Belgische nationaliteit, oftewel dubbele nationaliteit). Maar wel in Nederland ingeschreven sta (bij GBA) dus in NL woon. Moet ik dan alsnog een 2de (Nederlandse) zorgverzekering hebben of is de Belgische zorgverzekering (met Europese dekking) voldoende?

Ik weet dat het verplicht is om voor iedere ingezetene (in NL) een zorgverzekering te hebben. Maar ik lees nergens dat het perse een Nederlandse zorgverzekering moet zijn. Ik bedoel ... als men in NL zorg verzekerd rondloopt door een verzekeraar in het buitenland, dan zie ik het probleem niet zo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan dit alleen hierover terugvinden:
Wonen in Nederland en werken in het buitenland
Woont u in Nederland en werkt u in het buitenland? Dan vervalt uw Nederlandse zorgverzekering meestal. U moet zich verzekeren in het land waar u werkt. Uw gezinsleden kunt u vaak meeverzekeren.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/ben-ik-verzekerd-voor-de-zorgverzekering-als-ik-in-het-buitenland-woon.html

Voor mij is dit van toepassing (werken in het buitenland en wonen in NL).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Deze vraag valt zo 1 2 3 niet te beantwoorden: daarvoor is de informatie te beperkt en de regelgeving omtrent grensoverschrijdend werken te complex. (met name omdat daarop ook weer diverse uitzonderingen van toepassing kunnen zijn, o.a. grensarbeiders)

Ik raad je aan contact op te nemen met de sociale verzekeringsbank. Alleen de SVB kan beoordelen of er wel of geen verzekeringsplicht in Nederland bestaat. Bovendien voorkom je daarmee ook achteraf vaststellen van verzekeringsplicht en alsnog premie moeten afdragen met een hoge boete

E