Wat wordt er vergoed bij een aanrijding met een fietser?

Helaas vanavond een fietser aangereden. De jongedame in kwestie lijkt niets te mankeren. Toch de verzekering maar inschakelen. Maar wat wordt er doorgaans precies vergoed? Ik heb de fiets niet erg goed bekeken, maar zag wel dat deze ondanks mijn lage snelheid (ik trok net op bij een kruising) veel schade had. Als alleen de dagwaarde vergoed wordt, dan zal dat niet erg veel zijn als de fiets erg oud is. Of kan ze de fiets op kosten van de verzekering laten repareren?
En schade aan kleding of andere persoonlijke bezittingen? Wordt dat vergoed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
In of op welk voertuig reed jij? En welke verzekering heb je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik reed in mijn eigen auto. Ben verzekerd bij Inshared. WA+halve allrisk+schadeverzekering inzittenden.
Reddie
10 jaar geleden
Het doet er niet toe wat jouw verzekering vergoedt. Je moet aan de fietser de geleden schade betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de fietser jonger is dan 14 jaar maakt die vraag niet uit wie er schuld heeft en ben je als automobilist voor 100% aansprakelijk. Ouder dan 14 jaar? Dan altijd voor 50% aansprakelijk, behalve als er sprake is van overmacht; daarbij moet je denken aan: dronken fietser, tegen het verkeer in zonder licht in het donker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ immetjes: Nogmaals, wie er aansprakelijk is, dat is de vraag niet. Ik erken de aansprakelijkheid volledig. Dat ik bereid ben de schade te vergoeden is ook geen punt van discussie. Ik wil niet dat de dame in kwestie verder nadeel heeft door dit ongeval. Mijn vraag ging puur over de vergoeding aan haar door mijn autoverzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ok. Nou, het lijkt me dat ze haar fiets bij een fietsenmaker brengt en die bepaald de reparatiekosten als dat hoger is dan de dagwaarde is de fiets totall loss en krijgt de dame de dagwaarde. Wellicht dat de verzekeringsmaatschappij nog een expert stuurt. U kunt altijd alles door uw vezekering laten regelen, als de kosten laag zijn kunt u dan altijd nog zelf de kosten dragen en ervoor zorgen dat de no-claim korting daalt. Maar ik zou gewoon contact opnemen met uw verzekering die kunnen dit zo even uitzoeken. Eventueel kleren naar een kleermaker.

Antwoorden (1)

Er wordt zoals Reddie zegt, niets vergoed maar jij bent zo te horen fout en aansprakelijk voor de schade. Je zou kunnen beginnen met een bloemetje en/of een doos bonbons te brengen. Dat is welk zo netjes en is goed voor de onderlinge verhoudingen.
Als er weinig schade geclaimd wordt en is kun je in overleg met je WA-verzekering van je auto zelf de schade betalen zodat (de opbouw van) je no-claimkorting niet wordt aangetast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie er aansprakelijk is, dat was de vraag niet, en of dit netjes wordt afgehandeld ook niet. Daar zorg ik zelf wel voor. De vraag was puur verzekeringstechnisch over welke schade doorgaans wel of niet gedekt wordt door de autoverzekering. Vervanging? Alleen reparatie, dagwaarde? En andere eigendommen? Dat er niets vergoed wordt lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb met mijn auto immers schade veroorzaakt in het verkeer. Precies daarvoor sluit je zo'n verzekering af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geleden schade waarvoor
1 je wordt aangesproken door het slachtoffer en
2 waarvoor je WETTELIJK aansprakelijk bent: 2. zoals kosten reparatie fiets met een maximum van de dagwaarde, schade aan kleding, meer niet.
Niet de gevolgschade en ook niet een aardigheidje en attentie voor de schrik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kwestie is natuurlijk nog niet helemaal afgehandel, maar lijkt erop dat we er in goed overleg wel uit gaan komen.