Waarom moet ik steeds weer nieuwe medicijnen betalen , heb mijn eigen bijdrage allang voldaan ?

Ik heb in februari mijn eigen bijdrage van 350 euro al betaald ,en ik betaal al veel medicatie en zelfzorg middelen uit eigen zak . Maar waarom moet ik als ik nu medicatie voorgeschreven krijg van HA steeds weer die medicijnen betalen bij de apotheek ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is een aantal mogelijke verklaringen voor.

-In de eerste plaats zou het natuurlijk kunnen dat je een middel gebruikt dat niet vergoed wordt. Een middel dat simpelweg nooit vergoed wordt uit het basispakket, of een middel dat niet vergoed wordt op de indicatie waar jij het voor slikt. Zo wordt paracetamol ook op voorschrift niet vergoed, de anticonceptiepil alleen tot een bepaalde leeftijd of bij medische noodzaak, slaapmiddelen alleen bij bepaalde strikte indicaties zoals ernstige psychiatrische stoornissen en zo zijn er meer voorbeelden te verzinnen. Ook bijvoorbeeld homeopathische of ander niet-reguliere middelen zitten niet in het basispakket. Wel is daarvoor soms vergoeding vanuit een aanvullend pakket mogelijk.

-Wat ook kan, is dat het gaat om een middel dat alleen bij chronisch gebruik vergoed wordt. Maagzuurremmers zijn daar een voorbeeld van. Is de verwachting dat je die bijvoorbeeld slechts een aantal weken of maanden hoeft te gebruiken, dan worden ze niet vergoed. Bij chronisch gebruik worden ze wel vergoed.

-Voor bepaalde middelen betaal je een eigen bijdrage. Het basispakket vergoedt dan slechts een deel van de kosten. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden deze eigen bijdrage (de boven-limiet gvs prijs) wel. Dit wordt alleen niet rechtstreeks gedeclareerd door de apotheek, je moet daarvoor zelf je nota's indienen. Alleen de vergoeding uit het basispakket (wat overigens wel het overgrote deel van de medicatie is) gaat rechtstreeks.

-Het is ook mogelijk dat je een voorkeur hebt aangegeven voor een bepaald merkmiddel. De zorgverzekeraar vergoedt in principe het voor hem goedkoopste middel met dezelfde werkzame stof. Als er geen sprake is van een medische noodzaak voor jet leveren van een bepaald merk, zul je zelf het verschil moeten betalen tussen het dure en het goedkope middel.

Misschien zijn er nog meer mogelijke verklaringen, maar dot is even wat bij mij zo opkomt. Als je meldt om welk middel het gaat, is waarschijnlijk wel te achterhalen waarom je daar zelf voor moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan zal deze waarschijnlijk buiten je ziektekosten polis vallen. Hierdoor valt dit buiten de verzekering en daardoor zal je elke keer als je je medicijnen koopt het zelf moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
350 euro eigen bijdrage valt als "eigen risico" onder je ziektekostenverzekering. Alles buiten je ziektekosten valt daar dus buiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ VS zou met de huisarts kunnen overleggen of er een alternatief is dat wel vergoed wordt door de zorgverzekeraar.