Zijn je ouders tot je 23 financieel verantwoordelijk voor je kind? en waarom niet 18?

Ik heb laatst een discussie gehad met me vader en vroeg me af,
of ze werkelijk verantwoordelijk zijn voor mij tot mijn 23e.
en hoe kan dat dat het niet 18 is inplaats van 23?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
89K

Het beste antwoord

Ouders zijn na dat het kind 18 is geworden niet meer verantwoordelijk voor schulden die kinderen maken. Ze zijn wel verantwoordelijk voor het onderhoud levensonderhoud, studie en een dak boven het hoofd van kinderen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat 18 jaar als meerderjarig geldt is puur een kwestie van bezuiniging geweest. Denk aan verplichte jeugdzorg die met 18 jaar stopt (was vroeger met 21 jaar).

Toegevoegd na 24 minuten:
Gelukkig (voor de jongere) is het niet zo dat ouders vanaf 18 jaar niet meer financieel verantwoordelijk zijn.
Met 18 jaar ben je wettelijk volwassen; je kan dan alles zonder toestemming van de ouders doen, van een huis kopen tot een lening afsluiten. Zodra een kind de leeftijd van 18 jaar bereikt eindigt de aansprakelijkheid van de ouders als een kind iets doms doet (bal door ruit gooien bijv)
Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kind Deze stopt niet bij het 18de jaar. ouders zijn verplicht te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd.
Volgens mij is het dus tot 21e jaar ipv 23e jaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
En verder wat is nu het antwoord op de vraag?
Er bestaat een onderhoudsplicht tot en met 21 jaar

"Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt."

zie

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008-06-30/tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel ben je pas op je 23e volledig volwassen. Misschien heeft t daarmee te maken ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
let op:
als je als volwassen persoon tot 21 jaar schulden maakt blijven je ouders aansprakelijk voor de afbetaling als je het zelf niet (kunt) betalen. veel ouders weten dit niet en jongeren ook niet