Wat te doen als iemand zich niet aansprakelijk voelt voor het beschadigen van jouw eigendom?

Tijdens een etentje vroeg ik de serveerster een groepsfoto te maken mijn mijn camera (1 week oud..). Helaas liet zij per ongeluk de camera uit haar handen vallen op een stenen vloer waardoor de camera dermate beschadigd is en hierdoor onbruikbaar is geworden.

Zowel de eigenaar van het restaurant accepteert geen aansprakelijkheid (omdat hij dan zelf voor de kosten moet opdraaien ivm eigen risico van zijn verzekering en hij voelt zich niet verantwoordelijk). Ook de serveerster wil de schade niet opgeven aan haar WA verzekering, geen idee waarom niet.

Kortom, ik mag zelf opdraaien voor de kosten van een nieuwe camera.

Zijn hier juridische stappen mogelijk?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als de serveerster de camera ongevraagd van tafel had gepakt, dan had je recht van spreken.
Nu je haar echter de camera overhandigd hebt, met de vraag een foto te maken, moet je daarin ook de mogelijkheid verdisconteren, dat er iets met de camera gebeurt.
Dus feitelijk heb je geen poot om op te staan.
Wel vind ik het vreemd, dat de dame in kwestie haar W.A. verzekering niet wil inschakelen, had me een kwestie van goodwill geleken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo zit dat +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik vermoed dat zij helemaal geen wa verzekering heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat is toch verplicht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor,je bent niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben,wel bij het bezit van een auto,maar dan heb je het over een wa verzekering. Ik zie dat ik het eerder over een wa verzekering had in mijn eerste reactie,maar dit moet natuurlijk gewoon aansprakelijkheidsverzekering zijn en geen wa verzekering.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat Maria16 zegt klopt helemaal, het is naar mijn mening wel verstandig een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, maar er zijn genoeg mensen die dit niet hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zijn er helaas ook genoeg die geen inboedelverzekering hebben,je zal maar lekkage krijgen van je buren die geen verzekering hebben.
Hiervoor is het juist handig als je zelf een inboedelverzekering hebt die de werkzaamheden van de lekkage betaald,ondanks dat het van je buren afkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat je vrijwillig een camera aangereikt krijgt wil nog niet zeggen dat je daarmee geen verantwoordelijkheid voor die camera hebt. En een WA verzekering is bedoeld voor ongelukjes zoals dit waarbij je geen schuld hebt maar wel verantwoordelijkheid.

Andere antwoorden (1)

Als iemand schade aan u heeft toegebracht waarvoor u hem aansprakelijk acht dient u hem bij voorkeur schriftelijk aansprakelijk te stellen. Om de kansen dat u in het gelijk zal worden gesteld, te vergroten dient u al op het moment van de schadegebeurtenis op een aantal zaken attent te zijn:

Neem de namen en adressen van eventuele getuigen op, die bereid zijn de toedracht van het gebeurde te bevestigen;
Zorg ervoor dat u de omvang van de toegebrachte schade kunt aantonen. Dat kan onder meer door de beschadigde objecten te bewaren (indien mogelijk) of foto’s te nemen van de schade

Stel vervolgens de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk en overleg daarbij kopieën van herstelnota’s, verklaringen van onafhankelijke deskundigen, bij letsel verklaringen van een arts en alle andere documenten waarmee u de omvang van de schade kunt bewijzen.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, meld de schade dan bij u verzekeraar aan.

Als dit allemaal geen effect heeft, dan kunt u de zaak voorleggen aan een rechter.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap die duimpjes naar beneden niet. Het antwoord is gewoon juist.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik denk dat de minnen zijn omdat de serveerster waarschijnlijk niet aansprakelijk is. (even voor de duidelijkheid, ik heb geen - gegeven) De vraagsteller kan vinden van wel, maar wettelijk kan het lastig liggen in dit geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was of er juridische stappen mogelijk zijn en dat heeft AlphaLimaSierra juist beantwoord. Ook hoe dat moet. +