Ik rij regelmatig een auto maar ben hier "geen hoofdbestuurder" van! Nu wil ik een eigen auto verzekeren, kan ik dan ook B?M korting bedingen?

Kan ik na 20 jaar schadevrij rijden zonder hoofdbestuurder te zijn, na bv scheiding kortingsloos verder moeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Formeel: je hebt geen schadevrije jaren opgebouwd in het landelijke roydata systeem, bij het opvragen van offertes en on-line berekeningen zul je dus uit moeten gaan van 0 schadevrije jaren.

De bonus/malus korting bij 0 schadevrije jaren blijft dan meestal beperkt tot de instaptrede (gemiddeld 25% korting) en misschien nog een of 2 extra treden als jij niet meer dan 12.000 of 20000 kilometer per jaar rijdt. De maximale korting komt dan uit op 40-50%

Informeel: de meeste verzekeraars zullen op basis van jouw eigen verklaring dat je al 20 jaar schadevrij rijdt, zeker bereid zijn extra commerciële treden toe te kennen, soms zelfs oplopend tot de maximale bonuskorting van 75-80%. Kwestie van bellen en uitonderhandelen met verzekeraar of jouw adviseur dit laten doen

Omdat dit allemaal commerciële treden zijn kun je die fictief toegekende schadevrije jaren echter niet automatisch meenemen naar een andere verzekeraar.
Sinds dit jaar is het ook niet meer mogelijk om op basis van werkgeversverklaringen en leaseverklaringen echte schadevrije jaren in Roydata te laten registreren over de periode dat je niet zelf verzekeringnemer en hoofdbestuurder van een auto was