Hoe kan ik erachter komen wat de waarde is van mijn koelkast?

Ik moet voor de inboedelverzekering weten hoeveel mijn koelkast op dit moment waard is.
Heb hem vorig jaar gekocht voor 149.00.
Op het schadeformulier staat er: huidige waarde.
Heb gekeken, maar waar ik hem destijds gekocht heb, verkopen ze hem niet meer.
Op internet ben ik op vergelijkingssites terecht gekomen, maar daar hebben ze allemaal andere prijzen, dus daar schiet ik ook niks mee op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd dat jou dat nog gevraagd wordt, wij hadden 15 jaar geleden al een verzekeraar die gewoon op basis van een aantal vragen een schatting maakt. Je moet dan zelf bijv een dure postzegelverzameling erbij zetten maar gewone dingen als een koelkast op te moeten geven is echt onzin. Heb je dan niet meer vragen over de waarde van andere artikelen? Ik zou een andere verzekeraar zoeken!

Het beste antwoord

Tja, dat is voor een belangrijk deel je eigen inschatting. Je moet het eigenlijk zelf berekenen en als je geen rare prijs opgeeft dat zal de verzekering het wel accepteren. Wellicht komt er nog een expert kijken of de schade die je hebt opgegeven wel klopt. Voor relatief kleine bedragen die niet te gek zijn doen ze vaak niet zo moeilijk.

In ieder geval geeft het burgerlijk wetboek (art. 7:956 BW) wat houvast, zie bron:

"Voor overige zaken, waaronder roerende zaken, geldt dat ze worden vergoed naar hun vervangingswaarde (art. 7:956 BW). Dit komt niet overeen met de nieuwwaarde, omdat het gaat om naar ouderdom, kwaliteit etc. vergelijkbare zaken (art. 7:956 BW)."

Je kunt dus stellen dat je de koelkast hebt gekocht voor 149 euro. Als je een vervangende koelkast kunt kopen voor ongeveer dat bedrag dan kun je dit bedrag nemen als uitgangspunt. Een koelkast gaat gemiddeld 8 tot 10 jaar mee. Dus van de nieuwprijs zou je 1/8 of 1/10 moeten afhalen om te komen tot de waarde van je koelkast. Dat is het bedrag dat ze je zouden moeten vergoeden.

Toegevoegd na 55 seconden:
Dus je komt ergens tussen de 130 en 135 euro uit.