Sociale verzekeringspremies betaal je over je loon, dat gaat dus af van je brutoloon en de hoogte is ook afhankelijk van je inkomen. Dit gaat in de grote pot van de overheid en daar betaalt de overheid ook een deel van de kosten van die verzekeringen voor voor iedereen.

Particuliere verzekeringpremies zijn de premies die je doet over verzekeringen die je zelf hebt afgesloten, dat zijn dus bijv de maandbedragen voor je autoverzekering en zorgverzekering.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/sociale_verzekeringen/
--
Er zijn twee soorten sociale verzekeringen:
volksverzekeringen
werknemersverzekeringen

U betaalt premie voor de volksverzekeringen als u in Nederland verzekerd bent voor de volksverzekeringen en inkomen geniet. U bent bijvoorbeeld verzekerd voor de volksverzekeringen als u in Nederland woont of in Nederland in (echte) dienstbetrekking werkt.

U betaalt mee aan de premies voor de werknemersverzekeringen als u loon of een uitkering ontvangt en jonger bent dan 65 jaar. Vanaf 2009 betaalt u alleen eventueel mee aan de WGA-premie.

Volksverzekeringen zijn:
Algemene Ouderdomswet (AOW)
Algemene nabestaandenwet (Anw)
Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ)
Werknemersverzekeringen zijn:
Werkloosheidswet (WW)
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
Ziektewet (ZW)

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling:

Volksverzekeringen:
Door de AOW hebben mensen een inkomen als ze 65 jaar of ouder zijn. Door de Anw hebben mensen een inkomen nadat de partner is overleden en de overblijvende partner bijvoorbeeld jonge kinderen verzorgt. De AWBZ zorgt ervoor dat bijzondere ziektekosten betaald worden.

Werknemersverzekeringen:
De werknemersverzekeringen verzekeren werknemers (mensen in loondienst) tegen het inkomensverlies als ze werkeloos, arbeidsongeschikt of ziek worden.