is het toegestaan om een auto uit de verzekering te halen (er wordt niet mee gereden) maar wel in de wegenbelasting te houden?

Ik heb een andere auto gekocht. De oude auto staat op privé terrein. Er wordt niet mee gereden. Schorsen kost me meer dan hem een jaar extra in de belasting te houden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

WA verzekeren of schorsen. Thats it. Auto mag op privé terrein staan, uit het zicht van openbareweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is verplicht voor elke auto. Een WA vergoedt de schade die de verzekerde door een verkeersongeluk bij een andere weggebruiker veroorzaakt. Dit geldt voor materiële schade en letselschade. Het afsluiten van de verplichte WA en andere aanvullende autoverzekeringen, zoals een inzittendenverzekering, kan bij bijna alle verzekeringsmaatschappijen.

Wanneer een auto langere tijd stilstaat, kan de eigenaar de registratie in het kentekenregister schorsen. Dit kan bij het postkantoor of digitaal, door in te loggen op de website van de RDW. De eigenaar kan de WA-verzekering dan stopzetten. Wanneer de auto is geschorst, mag deze niet meer op de openbare weg staan of rijden."

Kortom, eerst schorsen, dan de verzekering opzeggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter verdere toelichting:
De verzekeringsplicht is gekoppeld aan het kenteken en hangt samen met het bezit en niet met het gebruik van het motorvoertuig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter verdere toelichting:
De verzekeringsplicht is gekoppeld aan het kenteken en hangt samen met het bezit en niet met het gebruik van het motorvoertuig.
Computoon
11 jaar geleden
Op privé terrein is een WA niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bezitter of kentekenhouder van het motorrijtuig is verplicht een WA verzekering af te sluiten. Voor elk motorrijtuig, waarbij het kentekenbewijs niet geschorst is, moet een geldige WA verzekering worden afgesloten op de dag dat het kenteken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) op naam gesteld is. Indien niet aan de wettelijke verzekeringsplicht wordt voldaan kan een boete worden opgelegd van EUR 390 (2012, check 3x per jaar).

Niet schorsen en niet verzekeren zal je op gegeven moment een boete op de deurmat opleveren, misschien wel 2 als je de APK ook achterwegen laat (als de auto daar de leeftijd voor heeft natuurlijk).