Krijg ik minder zorgtoeslag, nu ik mijn zorgverzekering heb verlaagd ?

Ik heb mijn zorgverzekering wat aangepast. De tandartsverzekering heb ik helemaal opgezegd, en mijn eigen risico heb ik met 500 verhoogd tot €850,- . De komende maanden betaal ik nu €87, - maar de zorgtoeslag die ik krijg is €88,- Blijft dit zo , of ga ik na verloop van tijd minder toeslag krijgen ?

11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee je zorgtoeslag wordt berekend aan de hand van het inkomen, niet aan wat je betaalt aan zorgkosten.

Overigens kan de zorgtoeslag wel lager uitvallen dit jaar maar dat heeft dan een andere reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De tandartsverzekering en de aanvullende verzekering behoren niet tot de verplichte basis zorgverzekering, waarvoor de zorgtoeslag is. Zie verder het antwoord van Pelle.
Of je bij een goedkopere of duurdere Zorgverzekering Maatschappij zit of een hoger eigen risico hebt, maakt ook niet uit.

Over de premie die je zegt te gaan betalen.
Bij DSW betaal je bij voorbeeld met € 500 extra eigen risico nog geen € 80 per maand. Dat is nog zonder collectiviteitskorting.
Let daarom op de collectiviteitskorting die je bij zorgverzekering - op verzoek - vaak kan krijgen. Soms moet je daarvoor lid zijn van de een of andere organisatie. De contributie daarvan is meestal minder dan de korting die je daarmee krijgt op de zorg- en andere premie.