Is het slim om van uitvaartverzekering te wisselen?

Ik ben vanaf mijn 18e al verzekert voor mijn uitvaart, dat hebben mijn ouders mij gelijk duidelijk gemaakt, dat dat een belangrijke verzekering is. Een jaar of 2 was ik bij RVS verzekert, nu al een jaar of 4 bij Monuta. Kan ook niet zeggen dat ik tevreden ben of niet; daar ik nog geen gebruik heb van die diensten (wat logisch is), echter kreeg ik vandaag een e-mail binnen dat de tarief via de website lager ligt (met mijn geboortedatum) ten opzichte wat ik op mijn polisblad heb staan. Het verschil is in euro's slechts een euro of 3, maar procentueel gelijk 30%.

Toen bedacht ik me, stel nu dat je je levenlang aan het hoppen bent van uitvaartverzekering; is dat wel zo gunstig, of is het juist gunstig om juist bij 1 te blijven?

Ik was overigens nog niet van plan om mijn kist te halen hoor ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uitvaartverzekering is naar mijn mening geldverspilling. Ze betalen toch nooit precies uit wat je nabestaanden willen doen en ze gaan allerlei extra kosten rekenen op het moment supreme. Je door verdriet overmande nabestaanden worden dan met onverwachte kosten geconfronteerd. Wat is je die premie? Stort dat bedrag gewoon maandelijks in een deposito dat vrijkomt bij je overlijden en leg bij de notaris vast naar wie dat geld gaat als je dood gaat. Heb je veel meer aan dan aan zo'n verzekering.

Het beste antwoord

De premie voor een uitvaartverzekering wordt berekend op basis van je leeftijd bij inschrijving. Dus hoppen bij dit soort verzekeringen is niet verstandig, je betaalt in principe elk jaar meer dan.

Overigens is zo'n verzekering helemaal niet zo belangrijk als je bij overlijden gewoon 6000-8000 hebt om dat te betalen. Dat kan uit de verkoop van je huis of uit een andere verzekering.

Als je dat niet hebt (x het aantal gezinsleden natuurlijk) wil je niet dat je familie dat moet gaan betalen of dat ze moeten beknibbelen op de uitvaart. Als je dat geen probleem vindt is zo'n verzekering dus helemaal 'niet belangrijk'. Er zijn belangrijkere.

Toegevoegd na 56 seconden:
Overigens: zolang je ergens anders goedkoper uit bent tegen gelijke voorwaarden en uitkering dan kun je natuurlijk overstappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het uitvaartbedrag dat je noemt, zijn de gemiddelde kosten nu. Elk jaar worden die kosten hoger, onder meer vanwege de inflatie. Zolang het inkomen daarmee gelijke tred houdt is dat natuurlijk minder bezwaarlijk. Je weet echter niet wanneer je overlijdt. Op het moment dat dit gebeurt moet het volledige bedrag wat de uitvaart dan kost wel beschikbaar zijn, al overlijd je (bij wijze van spreken) morgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar houdt een uitvaartverzekering ook geen rekening mee. Dus het is verstandiger om gewoon een bedrag achter de hand te houden. Ontvang je rente en heb geen provisie in afsluitkosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6000 euro is alleen nodig als je alles volgens de regels van de begrafenisondernemer wil doen.
Voor een goedkope begrafenis is 3000 euro voldoende, het is maar waar je voor kiest.
Je hoeft geen koffietafel bij de begrafenis ondernemer te kiezen, kan ook thuis, dure kist is ook overbodig, je kan zelfs zelf een kist maken, (moet je wel willen, maar het kan, wordt niet vertelt door de begrafenisondernemet, die komt met een boek met dure kisten aan) bloemen, dragers, volgauto's, adevertenties, rouwkaarten, doe het niet of regel het zelf, veel goedkoper.
Natuurlijl is iedereen vrij om uit te geven wat men wil, maar we laten ons juist op zulke momenten wijs maken dat alleen het beste goed genoeg is en dat het allemaal 'nodig' is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.independer.nl/uitvaartverzekering/uitvaartkostencalculator.aspx
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/40055-goedkope-uitvaart-hoe-bespaart-u-kosten.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik ook allemaal wel nelly, het is een voorbeeld. Je moet het verder maar willen hoor, thuis even een koffietafel organiseren en houd er ook rekening mee dat je HEEL VEEL mensen kunt verwachten als iemand jong komt te overlijden. Die kun je in een huis niet kwijt.