heb laatst een pensoen kunnen afkopen van vorigr werkgever, kan ik dit doen bij ALLE werkgevers die ik gehad heb de laatste jaren?

wachten tot 65 en dan pas een heel erg klein pensoen kunnen gebruiken is absurt....gebruik nu liever het opgebouwde door het vrij te kopen ...om af te lossen.
Van 1 voormalige werknemerspensioen heb ik gebruik gemaakt van de door hun aangeboden afkoop....kan ik de anderen zelf benaderen ook deze pensioenen af te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou eerst dit eens lezen, kijken of het loont: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=89441
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Freek, dat is een heel duidelijke link

Het beste antwoord

Afkopen pensioen, wat is dat en hoe werkt het?
Pensioen afkopen betekent dat de opgebouwde pensioenaanspraken in één keer aan jou als begunstigde worden uitbetaald. Omdat het opbouwen van pensioen natuurlijk bedoeld is voor een oudedagsvoorziening, is het afkopen ervan aan regels gebonden. Een pensioenuitvoerder mag het pensioen alleen afkopen als:

De pensioenuitkering op de ingangsdatum niet meer dan 438,44 euro per jaar bedraagt (bedrag 2012).
Het moet gaan om premievrije pensioenen. Ofwel pensioenen waarvan de deelneming beëindigd is. Dat is bijvoorbeeld het geval als je van baan veranderd bent en het pensioen niet hebt meegenomen.
De pensioenrechten vertegenwoordigen bij scheiding een waarde van minder dan 438,44 euro (bedrag 2012)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je weinig pensioen hebt opgebouwd dan kan pensioenfonds een klein pensioentje afkopen en dat zullen ze je nog wel aanbieden hebben ze bij mij ook gedaan

Toegevoegd na 6 minuten:
bij mij hebben 4 pensioenfondsen gedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van bij welk pensioenfonds je was aangesloten.
En dan nog zijn het alleen de echt kleine pensioentjes die afgekocht kunnen worden.
11 jaar geleden
"In principe kun je je pensioen niet afkopen. Voor kleine pensioenaanspraken wordt echter een uitzondering gemaakt.

Voor 2012 ligt de grens op 438,44 (het gaat om de totale pensioenaanspraak).

De uitzondering geldt voor zowel het ouderdomspensioen, partnerpensioen als bijzonder partnerpensioen. Dat laatste is een pensioenaanspraak waarop je na scheiding recht hebt gehouden.

Reden dat afkoop bij kleine pensioenaanspraken wel mag, is dat de pensioenuitvoerder zo de administratieve lasten kan verlichten. Kleine aanspraken brengen relatief hoge lasten met zich mee, in verhouding tot de verwachte pensioenuitkeringen.

Afkoop mag pas twee jaar na beëindiging van de deelname aan het pensioenfonds. Deze periode is bedoeld om voormalige deelnemers te stimuleren het oude pensioen over te dragen als zij een nieuwe baan krijgen. "

Tot zover de bron. Gezien het bovenstaande denk ik eerder dat jij benaderd zult worden door een pensioenfonds dat jouw kleine pensioen wil afkopen, dat dat je zelf actie zult hoeven ondernemen.
Computoon
11 jaar geleden
Afkopen van pensioen kan bij geringheid, dus minder dan 438 euro voor 2012, bij pensionering of binnen 2,5 jaar na uitdiensttreding. Afkoop nu wordt echter in een hogere belastingschijf gedaan dan bij pensionering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus is het niet verstandig om pensioen VOOR de 65jarige leeftijd te laten afkopen.
Afkoop komt (voor en na) de 65 jaar boven op het andere inkomen. Daarmee wordt afkoop progressief belast, maar bij geringe pensioentjes en een verder gemiddeld inkomen zal dat meestal meevallen