Waaruit bestaat een verwijzing van een fysiotherapeut, als ik een nieuw matras zou willen laten vergoeden?

Mijn therapeute zelf begrijpt er ook niets van, en de dame aan de telefoon van mijn verzekeringsmaatschappij kan me ook niet duidelijk vertellen wat er in moet staan.
Ik moet in ieder geval met een 'verwijzing' naar een matrassenzaak zodat het vergoed wordt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb voor mijn rug een beter matras nodig.
Aan de telefoon zei de dame van Menzis dat ik van mijn 'behandelend arts' (na 4x vragen "dus mijn fysiotherapeute?", kreeg ik 4x "ja" te horen) een verwijzing/toelichting moet krijgen, en daarmee naar een matraszaak in Meppel gaan en dit bedrag voor ?-matras voorschieten en daarna declareren.

Ik, mijn baas, school, huisarts en beide fysiotherapeuten kunnen aangeven dat dit wel degelijk nodig is, dus daar kan het niet aan liggen.

Dank jullie voor jullie hulp!

Toegevoegd na 2 dagen:
En complete matrassen worden wel verstrek, want mijn moeder heeft dit ook gehad trouwens! Voor haar hernia :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De enige matrassen die voor vergoeding door de zorgverzekering in aanmerking kunnen komen, kun je niet kopen bij een matrassenzaak. Het gaat dan om een antidecubitusmatras. Die kun je vergoed krijgen als je een aantoonbaar hoger risico hebt op decubitus en langdurig op AD-materiaal bent aangewezen. Voor kortere periodes (tot een half jaar) moet je zo'n matras lenen bij de thuiszorgwinkel. Sommige verzekeraars stellen als eis dat je altijd het eerste half jaar leent bij de thuiszorg, daarna verstrekken zij pas een AD-matras in bruikleen.

Maar hoe dan ook is 'verwijzing'(?) van een fysiotherapeut niet voldoende. Er moet een medische verklaring geschreven worden door huisarts of specialist, en voor zover ik weet moet er altijd een decubitusscorelijst ingevuld worden door een wijk- of wondverpleegkundige. Die scorelijst kun je vinden in de bijlage. Dat is toevallig het formulier van CZ, maar omdat het gaat om een verstrekking vanuit het basispakket, is dat bij elke verzekering hetzelfde. Bij een score hoger dan 8 is er sprake van een verhoogd risico en kun je in aanmerking komen voor vergoeding.

Sommige zorgverzekeraars vragen (ook) een rapport van een ergotherapeut, is dat misschien wat er bedoeld wordt?

Toegevoegd na 4 minuten:
Stofdichte matrasHOEZEN (bij allergie) worden door sommige verzekeraars trouwens vanuit aanvullende pakketen vergoed, en matrasBESCHERMERS voor in de kraamtijd eveneens. Als het gaat over andere matrassen, weet ik niet wat je bedoelt.

Toegevoegd na 2 dagen:
En bij verstrekking van een hoog-laagbed wordt ook een matras geleverd als géén AD-matras nodig is. Een hoog-laagbed wordt alleen verstrekt als je op bed verpleegd wordt, óf wanneer het je zelfredzaamheid bevordert en zo'n bed opname in een verpleeghuis kan voorkomen. Ook daar staat duidelijk bij dat rugpijn geen indicatie is: "Vage klachten of rugpijnklachten van al dan niet bekende aard vormen geen indicatie voor een aangepast bed." (bron: http://www.handy-wijzer.nl/viewtext.asp?OID=60804).

Bij een hernia kan soms wel tijdelijk een bed+matras geléénd worden bij de thuiszorgwinkel(http://www.lokaalloket.nl/loppersum/subproduct.php?id=32728). Volgens mij stamt dat dan nog uit de tijd dat huisartsen bij een hernia "platliggen" voorschreven, want normaal gesproken kan er bij tijdelijk letsel ook geen h/l-bed worden geleend. Ik denk ook niet dat nu uitleen nog bij elke thuiszorgwinkel mogelijk is op die indicatie.

Voor de rest bestaat er geen vergoeding voor matrassen door de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
De matrashoezen heb ik ook vergoed gekregen. Een matras is wel een heeeeeel andere kwestie. PLUS
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al jaren een AD-matras, en kan ervan getuigen dat de vergoeding niet gemakkelijk is. In het verleden heb ik regelmatig na slechts één nacht liggen op een gewoon (of minder hoogwaardig AD-) matras graad 1 en één keer zelfs graad 2 decubitus ontwikkeld. Voor artsen, peuten en wijkpleeg voldoende reden om na half jaar uitleen het AD-matras bij de verzekering aan te vragen. Ik kwam echter op de scorelijst precies één punt tekort om als "verhoogd risico" te tellen. Ze missen namelijk het vakje: "heeft een genetische aandoening waardoor huid erg kwetsbaar is". Zie daar het manco van zo'n scorelijst. Bij bestaande decubitus zou ik er wél voor in aanmerking komen, maar ik vertikte het natuurlijk om puur voor het kweken van drukplekken twee nachten op m'n oude matras te gaan liggen. Mij iets te pijnlijk, die decubitusplekken. Ik had het geluk dat de decubitus in het verleden geobserveerd en vastgelegd was door diverse artsen in ziekenhuis en revalidatiecentrum, en dat ik een wondverpleegkundige had die blijkbaar goed kan praten. Maar je hoeft dus echt niet zonder een aangetoond verhoogd decubitus-risico te proberen zo'n matras vergoed te krijgen. Daarbij: de meeste AD-matrassen liggen niet lékker ofzo. Het is dat ik op andere matrassen meer pijn heb vanwege de druk en dat ik er inmiddels aan gewend ben, maar voor het comfort hoef je het niet te doen, als het puur daar om gaat. Oh, en dan voor je plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ook slapen met minder pijn lijkt me comfortabeler hoor. Het gaat me erom dat AD-matrassen alleen worden toegekend wanneer er daadwerkelijk sprake is van (een verhoogd risico op) decubitus, en niet wanneer er sprake is van rug- of pijnklachten. Dat kun je ook lezen in de link die ik je geef. Andere matrassen dan AD-matrassen zijn niet opgenomen in het regelement hulpmiddelen van je zorgverzekeraar. Dat je moeder wel een vergoeding heeft gekregen, betekent waarschijnlijk dat dit óf al even geleden was, óf het was een coulance-vergoeding. Maar lees er je eigen verzekeringsvoorwaarden maar op na: matrassen (behalve AD-matrassen!) staan nergens genoemd in de voorwaarden. Dat artsen of therapeuten zeggen dat je het wel nodig hebt, is helaas geen norm voor de zorgverzekeraar. Met je verzekering heb je een contract: jij betaalt premie, en in ruil daarvoor leveren zij de zorg die genoemd staat in de polisvoorwaarden. Zorg die niet in de polisvoorwaarden staat, hoeven zij dus niet te vergoeden. Hoe noodzakelijk de verstrekking ook geacht wordt. Het komt vaak genoeg voor dat diverse specialisten allerlei verklaringen schrijven voor een patiënt om maar een behandeling of hulpmiddel vergoed te krijgen, maar als volgens de verzekeringsvoorwaarden dat hulpmiddel niet, of niet op die indicatie, vergoed hoeft te worden, dan wordt het ook niet vergoed. Lees als voorbeeld deze zaak: (https://secure2.c3group.nl/DMS/html/dms/kennisplein/item/item_id/4129/versie_id/6327/h/) van een mevrouw met ernstige zenuwpijnen na o.a. een gedeeltelijke dwarslaesie minimaal de helft van de dag op bed doorbrengt en waarvan zowel huisarts, orthopeed, neuroloog als anesthesioloog verklaren dat zij vanwege haar pijnklachten het beste slaapt op een AD-matras, maar waar de onafhankelijke adviescommissie dit afwijst simpelweg omdat mevrouw geen decubitusklachten heeft. Het gaat écht om de polisvoorwaarden, en niet om of wie-dan-ook zegt dat je een bepaalde aanpassing nodig hebt. Als je de naam hebt van die dame die jou de toezegging heeft gedaan en je verzekeraar heeft hier zelf ook een registratie van heeft, zou je er misschien nog wel iets van een coulance-vergoeding uit kunnen slepen. Mijn zorgverzekeraar heeft zo onlangs nog een fout rechtgezet toen mij een toezegging was gedaan die niet gedaan had mogen worden: uit coulance toch gedeeltelijk vergoeden van een hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft mij trouwens niet te geloven, maar feit is dat je geen antwoord gaat krijgen op je vraag, omdat er niet zoiets bestaat als een vergoeding vanuit de zorgverzekering voor een regulier matras vanwege rugklachten. Daarnaast is een fysiotherapeut geen behandelend arts, kan die niets voorschrijven, is een 'verwijsbriefje' geen aanvraagformulier voor verstrekkingen, en is een beddenzaak geen gecontracteerde hulpmiddelenleverancier. Een nieuw matras is iets wat we allemaal moeten kopen van tijd tot tijd, en de één slaapt goed op een simpel polyethermatras, terwijl de ander vanwege reuma, rugklachten of omdat hij snel last heeft van drukpijn vanwege ondergewicht, alleen lekker slaapt op een traagschuimmatras van meer dan 800 euro. Natúúrlijk heb je een goed matras nodig als je rugklachten hebt en daardoor slecht slaapt, en natuurlijk heb je een nieuw matras nodig als je huidige matras ingedeukt is. Maar dat betekent niet dat de zorgverzekeraar dit vergoed. Wat voor matras heb je eigenlijk nodig? Als je een minimuminkomen hebt zou je kunnen proberen via de bijzondere bijstand een (gedeeltelijke) vergoeding te krijgen, dit wordt vaker gedaan voor duurzame gebruiksgoederen. Als je een heel speciaal en daardoor veel duurder matras nodig hebt en je hebt een specialist (dus geen fysiotherapeut) die dit medisch goed kan onderbouwen met aantoonbare diagnoses, dan is de kans groot dat ze ook nog een hogere vergoeding dan gemiddeld toekennen vanwege je rugklachten. En zoals ik al schreef: als je nog weet wie je hebt gesproken en je zorgverzekeraar heeft ook een aantekening van deze toezegging, dan zou je kunnen proberen om een coulancevergoeding los te krijgen. Maar als je zelf geen geld hebt voor een nieuwe matras, dan zou ik niet met dat briefje naar de beddenzaak gaan en erop vertrouwen dat je het geld achteraf wel terugkrijgt, want dat zie ik echt niet gebeuren. Wacht tot je een eventuele toezegging op schrift hebt, dán praten we tenminste ergens over. En als jij kunt aanwijzen waar in jouw polisvoorwaarden staat dat jouw zorgverzekeraar wél matrassen vergoed voor mensen met rugklachten, dan zal ik direct mijn ongelijk toegeven. Als je me vertelt waar je verzekerd bent en of en welk aanvullende pakket je hebt, wil ik het graag voor je nazoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed plan! Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt eigenlijk, dus hoor het graag van je. Om wat voor matras gaat het nu precies?

Andere antwoorden (1)

Je moet met een verwijzing waarin jouw specifieke matras opstaat naar de matrassenwinkel. Daar aanschaffen en de rekening met verwijzing naar je verzekering sturen. Echter ik weet niet zeker of een fysiotherapeut een medisch specialist is, maar als dat de opdracht was, zal het wel goed zijn:

http://www.salland.nl/Vragen/Preventie-tegen-huisstofmijtallergie-2012.htm

(als voorbeeld, hoeft niet te gaan over mijten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Een fysiotherapeut is niet
"een behandelende medisch specialist".
Dat gaat niet werken. En zeker niet voor een matras!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat werkt niet. Maar in de link gaat het ook over matrashóezen. Je kunt daarvoor uit sommige aanvullende pakketten een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen bij allergie. Je krijgt geen compleet matras van je verzekering. Zelfs niet bij de in mijn antwoord genoemde antidecubitusmatrassen, die krijg je namelijk in bruikleen verstrekt. Maar wanneer de eis voor een vergoeding is dat de behandelend specialist een medische verklaring moet schrijven, zal een verklaring van een fysiotherapeut zeer zeker niet voldoende zijn. Deze wordt dan direct aan de kant gelegd, en de verzekerde krijgt ene brief terug met de mededeling dat dit hulpmiddel voorgeschreven moet worden door een specialist.