Kun je een reis- en annuleringsverzekering sluiten één dag voor vertrek, dus (ruim) nadat je het vliegticket geboekt/gekocht hebt?

Eind september wil ik voor 3 weken naar Amerika (San Diego). Hiervoor heb ik alleen een vliegticket nodig. Maar ik ben er nog niet uit waar ik een reisverzekering ga afsluiten. Kan ik alvast een ticket boeken en de reisverzekering later afsluiten of moet dit binnen een vast aantal dagen na aankoop van het ticket? En wat geldt er voor de annuleringsverzekering (van alleen een ticket); Moet deze binnen een vaste periode na afsluiten van de reisverzekering afgesloten worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Een reisverzekering moet je ruim op tijd afsluiten en echt niet even van te voren. Bij de anwb kun je een verzekering afsluiten voor annuleren van een reis die een heel jaar geldig is en dus per jaar kan worden verlengd. Doe het op tijd ik vrees dat drie weken al een beetje kort wordt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel degelijk reisverzekeringen die tot een dag voor vertrek afgesloten kunnen worden (zie bijvoorbeeld ABN AMRO).
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat kan altijd reisverzekeringen wel maar het annulerings gedeelte niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Dat verschil is me nu duidelijk
Sluiten van een kortlopende reisverzekering kan meestal zonder problemen tot vlak voor vertrek.

Het sluiten van een annuleringsverzekering alleen voor het ticket heeft zo kort voor vertrek weinig nut meer, de periode waarover de dekking loopt is dan gewoon erg kort en de kans dat daarin opeens een verzekerd voorval (sterfgeval, ziekte, zwangerschap) plaatsvindt erg klein.

Vooral als je wat vaker reist is een doorlopende reis- en annuleringsverzekering handiger maar ook vaak goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! Ik heb regelmatig een kortdurende reisverzekering een dag van tevoren afgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg en de aanvullende reactie. Ik reis niet meerdere keren per jaar (dagje Belgie niet meegerekend....). Het is nog wel lastig te bepalen waar de grens ligt om goedkoper uit te zijn als alleenstaande ipv gezin.
Voor een kortlopende annuleringsverzekering geldt de regel dat je deze binnen 7 dagen (bij sommige kan het ook binnen 14 dagen) na de boekingsdatum van de reis moet afsluiten. Sluit je de annuleringsverzekering later af, dan is annulering als gevolg van bestaande ziekten, afwijkingen of aandoeningen uitgesloten.

Een reisverzekering kan je wel één dag voor vertrek afsluiten.