Wat zijn volgens de wet de verplichtingen van verzekeringsmaatschappijen bij een zorgverzekering?

Ik vroeg me af wat de verplichtingen zijn waaraan de verzekeringsmaatschappijen zich moeten houden (die in de wet staan?) --> Bij de verplichte zorgverzekering

Ik weet wel de verplichtingen van de verzekerde, maar ik kan nergens vinden wat de verplichtingen zijn van de verzekeringsmaatschappijen, op internet niet en ook niet in ons vergoedingen overzicht, en zelfs niet in mijn economie boek. Is er iemand die mij op weg kan helpen? Ik weet dat ze verplicht zijn een uitkering te verlenen aan de verzekerde wanneer zich de verzekerde situatie zich voordoet, maar verder?

Groetjes Tessa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waar een zorgverzekeraar zich aan te houden heeft, en wat de plichten zijn, staat allemaal in de zorgverzekeringswet. Daar zal nauwelijks iemand in geinteresseerd zijn, want meestal wil je die informatie met een bepaald doel; b.v. als je denkt dat je zorgverzekeraar zich niet aan de wet houdt.

Mijn garage zal tal van verplichtingen hebben, zoals het nakomen van vooraf afgesproken reparatieprijzen, garantie op de reparatie, en zal zich ook moeten houden aan allerlei voorschriften m.b.t. het milieu, maar als ik altijd tevreden ben over die garage, interesseren me de verplichtingen ook niet zoveel.

Van mij mag je die hele wet gaan lezen, maar ik denk dat er een leukere vrijetijdsbesteding is. ;-)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018450/geldigheidsdatum_14-04-2012

Een zorgverzekeraar moet zich dus aan de wet houden. Een acceptatieplicht, de plicht die zorg te leveren die in het basispakket is vastgelegd, een verbod op premiedifferentiatie (geen hogere premie voor mensen met een hoger gezondheidsrisico), en er zijn ook heel veel regels over hoe ze informatie moeten geven zoals inzichtelijk en vergelijkbaar. Ook mag de premie niet tussentijds verhoogd worden (1 jaar) en moeten ze zich aan het eigen-risico-bedrag houden. En vanzelfsprekend moeten ze zich houden aan de afspraken die in je polis staan, en zijn er allerlei basis-eisen die ook gelden voor andere verzekeraars, zoals een vergunning van de Nederlandse Bank.

Om te zorgen dat dat allemaal goed gecontroleerd wordt, hebben we de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). Die houdt daar o.a. toezicht op.
http://www.nza.nl/

Mocht je ook maar het geringste vermoeden hebben, dat je zorgverzekeraar iets doet wat niet mag, of iets nalaat wat verplicht is, dan kun je daar heel simpel een melding van doen bij de NZA.
http://www.nza.nl/organisatie/Contact/Meldpunt/

http://www.nza.nl/regelgeving/wetgeving/zorgverzekeringswet/gedragstoezicht/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf ook de indruk dat ze er alleen maar op uit zijn om geld binnen te harken. Als je een keer ziek bent, moet je betalen...
Ook zie je tegenwoordig heel vaak van die berichten in de krant, dat mensen worden gezocht omdat ze schuld hebben bij OHRA of CZ. Echt opvallend.

In feite hebben ze de taak om de kosten van de gezondheidszorg binnen de perken te houden. Vandaar dat de directeur van CZ aan het pleiten is om betaling per verrichting aan het ziekenhuis en de specialist te vervangen door een ander systeem, waarbij een soort meting van het welbevinden van de client zou moeten worden toegepast. Men is er nog lang niet uit, want het lijkt nogal moeilijk te meten.

Zodra je een ziekenhuis binnenkomt gaan de verrichtingen tellen: een onderzoekje en nog een, en nog een. Bv ga met hoesten naar een longarts en er is een ctscan, en foto s en een lichamelijk onderzoek nodig.
Ga met hetzelfde naar de huisarts, die beklopt en beluistert, en vermoedt met grote zekerheid een longont-steking.
Voorlichting over het gebruik van de gezondheidszorg, dat proberen veel maatschappijen nu ook. De mondige zieke voorkomt overmatig gebruik.

Ze zouden ook iets moeten bedenken om de tandartsen in toom te houden, want die kosten rijzen ook de pan uit.

Dus kostenbeheersing en voorlichting, zijn verplichtingen van de maatschappijen. De privatisering beoogde dat de kosten zouden verminderen. Daartoe zijn deze wegen, op zijn minst, nodig.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de zorgverzekeringswet staat omschreven, taken en bevoegdheden van de maatschappij.