Als je verzekerd bent voor 11000 euro en je begrafenis kost maar 8500 euro,wat gebeurt er dan met het overige geld?

Ik ben nu verzekerd voor 3000 euro,das te weinig,en het verzekerde bedrag kan ik niet verhogen.Dus nu moet ik een nieuwe verzekering nemen en me bij verzekeren.Dat brengt me dus op de vraag die hierboven staat EN,hoe werkt het als ik kom te overlijden en mijn man moet mijn begrafenis betalen uit twee verzekeringen?De ene verzekering betaald uit tot 3000 euro en de andere dan voor 5000. 8000 euro lijkt me toch een redelijk bedrag om te begraven als je niet een hele poppenkast wilt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de vorm van de verzekering. Als jij een vorm hebt waarbij een geldbedrag wordt uitgekeerd na overlijden, dan houdt de nabestaande dus een bedrag over.

De uitvaartverzekering (begrafenisverzekering) kent in wezen twee verzekeringsvormen. Een begrafenis of crematie verzekeren die een geldbedrag uitkeert (waarmee de begrafeniskosten of crematiekosten worden afgedekt), en een verzekering die geen geld uitkeert, maar de begrafenis of crematie regelt. De eerste vorm is een levenslange overlijdensverzekering die altijd tot uitkering (na overlijden van de verzekerde). De laatste vorm is een verzekering in natura: de begrafenisverzekeraar neemt de verzorging van een begrafenis of crematie op zich. De verzekeraar voert de begrafenis of crematie zelf uit of laat deze uitvoeren. Alle bijkomende kosten als opbaren, vervoer, volgwagens, dienst, rouwkaarten e.d. vallen onder de dekking.

Bij een begrafenis verzekering of crematie verzekering in natura wordt meestal toch een vergoeding in geld verstrekt als de begrafenis, crematie of lijkbezorging elders (bijv. buiten Nederland) moet plaatsvinden. In dat geval is de vergoeding wel gemaximeerd.

Verzekeringsvormen:

De begrafenisverzekering heeft twee hoofdvormen. In het ene geval kiest u voor een verzekering die bij overlijden geld uitkeert, in het andere geval voor een polis die de begrafenis of crematie regelt. Als de verzekeringsmaatschappij de uitvaart regelt, wordt gesproken over een verzekering in natura. Ook alle bijkomende kosten, zoals opbaren, vervoer, rouwkaarten en dergelijke kunnen via een naturaverzekering worden geregeld. Bij een verzekering die geld uitkeert na overlijden, wordt alleen het verzekerde kapitaal ter beschikking gesteld. De uitkering van dit kapitaal staat los van de werkelijke kosten van de uitvaart, terwijl de nabestaanden alles zelf moeten regelen.

Bij een verzekering in natura volgt meestal wel een vergoeding in geld als de uitvaart elders of op een andere manier wordt geregeld. Dit bedrag is gemaximeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Laatst hadden wij een begrafenis,en ook zij had 2 polissen,die werden beiden uitgekeerd.
Omdat er verder geen nabestaande waren,hebben wij haar begraven,op de meest eenvoudige manier.En toch koste dat nog 6000 euro.we hadden zelfs geen koffie,en de rest van het geld hebben wij nog wat schulden afbetaald.
12 jaar geleden
Als je je voor een X bedrag in het totaal verzekert en niet in natura, zullen de nabestaanden dat bedrag ontvangen, ongeacht wat de verzekering kost. Dus al s een overschot is ( niet het stoffelijke uiteraard) zal dat uitgekeerd dienen te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de verzekeraar jouw begrafenis niet regelt, maar een bedrag uitkeert, dan heb je het over een kapitaalverzekering. Die keert dus een vast kapitaal uit bij ovderlijden, ongeacht wat de begrafenis kost.
8.000 Euro lijkt me een redelijk bedrag voor een sobere begrafenis.
Ik weet je leeftijd niet, maar misschien is het het overwegen waard zelf 8.000 Euro te sparen. Dat is vele malen goedkoper dan een uitvaartverzekering.