maar 1x eigen risico betalen bij zorgverzekering als de behandeling in het ene jaar begint en eindigt in het andere jaar? ook als je overstapt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het eigen risico geld per kalender jaar ook als je over stapt.
12 jaar geleden
Als jouw behandeling begin dit jaar is gestart, moet je een eigen risico betalen van €170,-
Als je behandeling na 01 januari 2012 weer verder gaat. (Je hebt in elk geval nog een afspraak staan) Moet je deze behandeling zelf betalen omdat dit onder het eigen risico valt van 2012. Dit zal nu €220,- zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de voortzetting in 2012 van de in 2011 gestarte behandeling onder dezelfde diagnosecode valt dan is de aanvang bepalend en wordt het e.r. 2012 daarmee niet aangesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het eigen risico van behandelingen die gedeclareerd worden in een DBC (bijvoorbeeld tweedelijns psychologische zorg of medisch specialistische zorg) is de startdatum van de behandeling (de startdatum van de DBC) bepalend. Als je behandeling in 2011 is gestart en doorloopt in 2012, dan wordt dit verrekend met het eigen risico van 2011. Waarschijnlijk krijg je die rekening overigens pas als de behandeling is afgesloten, omdat de rekening van de behandeling ook dan pas bij je zorgverzekeraar terecht komt.

Wel kan het zijn, bij behandelingen die niet in een DBC gedeclareerd worden zoals fysiotherapie, dat de behandelmomenten vanaf 1 januari 2012 verrekend worden met het nieuwe eigen risico. Dit kan bijvoorbeeld als je eigen risico in 2011 al opgebruikt is. In 2012 heb je immers nog geen zorgkosten gehad.

Het is echter hoe dan ook NOOIT zo dat je twee keer het eigen risico moet betalen, noch als je een behandeling volgt die doorloopt over de jaargrens, noch als je van zorgverzekeraar wisselt.