Als ik voldoe aan de hardheidsclausule vervoerkosten vanwege langdurige behandeling, is élke zorgverzekeraar dan verplicht de reiskosten te vergoeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij betekent de toepassing van een hardheidsclausule juist dat je niet automatisch recht ergens op hebt. Een hardheidsclausule biedt de uitvoerder namelijk de mogelijkheid om in uitzonderlijke situaties af te wijken van de regels die zijn vastgelegd. Wat uit het basisbakket vergoed wordt, is vastgelegd door de overheid. Dat betekent dat een zorgverzekeraar geen vervoer mág vergoeden uit het basispakket, anders dan is vastgelegd in de wet (de 5 categorieën, die je waarschijnlijk wel kent). Door het toevoegen van een hardheidsclausule mag de zorgverzekeraar toch afwijken en alsnog vervoer vergoeden vanuit het basispakket waneer iemand niet in één van de vijf categorieën valt.

Ik heb het zelf ooit bij de hand gehad in een iets andere situatie: ik kon destijds nog een paar meter lopen, dus werd niet aangemerkt als rolstoelafhankelijk. Daarom had ik geen recht op vergoeding van vervoer uit het basispakket. Ik kan echter in het geheel niet met het openbaar vervoer reizen, en had praktisch gezien voor alle afstanden buitenshuis m'n rolstoel ook nodig. Ik zou in revalidatiebehandeling gaan in de hoop dat mijn lopen nog te verbeteren zou zijn, maar dat kon niet doorgaan als ik geen taxivergoeding kreeg. Mijn toenmalige zorgverzekering zei dat ze deze kosten niet móchten vergoeden. Ik zei toen dat ze wel degelijk van deze regel mogen afwijken, namelijk wanneer er "door een te strikte hantering van deze regels een onredelijke situatie zou ontstaan". Als gevolg van mijn handicap niet behandeld kunnen worden voor diezelfde handicap vond ik persoonlijk niet zo redelijk. Maar het antwoord daarop was: "dat klopt, wij mogen afwijken van die regel, maar wij hebben besloten dat we dat gewoon nooit doen". For the record: ik heb inmiddels een andere zorgverzekeraar, eentje die zittend ziekenvervoer op medische indicatie vanuit het aanvullend pakket vergoedt.

Nu is de hier genoemde hardheidsclausule voor afstand en langdurige behandeling natuurlijk wel duidelijker omschreven in de polisvoorwaarden, dus wellicht dat het dan anders ligt. In principe verwacht ik ook dat een verzekeraar deze clausule toe zal passen wanneer iemand voldoet aan de duidelijk omschreven voorwaarden ervan, maar voor zover ik weet is het geen absoluut recht van de verzekerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit bij Avero Achmea, het hoogste pakket. De Achmea's vergoeden volgens mij allemaal zittend ziekenvervoer op medische indicatie uit de aanvullende verzekeringen, maar Avero is de enige die ook vervoer van en naar de huisarts/huisartsenpost vergoedt. Daar kan ik anders echt niet komen, dus dat gaf al gauw de doorslag. Er zijn nog wel een paar verzekeraars die zittend ziekenvervoer in de aanvullende pakketten hebben herverzekerd, maar ik zit er niet meer zo goed in als toen ik een paar jaar geleden zelf die overstap maakte. Intussen krijg ik het trouwens wel gewoon uit het basispakket: mijn loopfunctie is achteruit gegaan, en nu ben ik wel rolstoelafhankelijk genoeg voor het basispakket. Voldoe je aan alle voorwaarden van de hardheidsclausule, dus afstand, duur, en frequentie? En gaat het om eigen vervoer of openbaar vervoer, of om taxivervoer? De hardheidsclausule ivm langdurige en frequente behandeling voor openbaar vervoer of eigen vervoer is natuurlijk een andere regeling dan taxivervoer op medische indicatie maar zonder dat iemand in één van de vijf categorieën valt.

Andere antwoorden (2)

Ik krijg reiskosten vergoed maar moet hiervoor wel elk jaar een machtiging aanvragen. Dit dient vooraf te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U behoort kennelijk niet tot 1 van de 4 nauw omschreven categorieën. Dan kunt u als laatste een beroep doen op de hardheidsclausule. (zie antwoord Lies12 hierboven) De hardheidsclausule kan van toepassing zijn als u langdurig bent aangewezen op vervoer in verband met de behandeling van een ziekte of aandoening. U moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

Voorwaarden van de hardheidsclausule
* De aanvraag moet altijd schriftelijk ingediend worden via het aanvraagformulier vergoeding zittend ziekenvervoer.
* De aanvraag wordt beoordeeld door middel van de uniforme hardheidsclausuleformule van Zorgverzekeraars Nederland. (zie onder stippellijn: vooral de 25 km enkele reis zou een breekpunt kunnen zijn - fisbel)
* De ziektekostenverzekeraar bepaalt óf u in aanmerking komt voor vergoeding en welke vorm van vervoer (openbaar-, eigen- of (rolstoel)taxivervoer).

--------------------------------------------------------------------

Voor mensen die niet tot deze categorieën behoren bestaat de zogeheten hardheidsclausule. De individuele zorgverzekeraars hanteren tav de hardheidsclausule een aantal criteria waaraan moet zijn voldaan:
* langer dan vijf aaneensluitende maanden gebruik moeten maken van het ziekenvervoer, en
* noodzaak van minimaal twee keer per week bezoek aan het ziekenhuis voor behandeling, en
* reisafstand van minimaal 25 km of een uur autorijden (maximaal 200 km enkele afstand)
* bredere uitleg van begrip rolstoel; ook bijvoorbeeld scootmobiel valt hier onder.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook minimaal 2 keer per week bezoek aan het ziekenhuis voor behandeling zal voor een ziektekostenverzekeraar afwijzing op grond van de hardheidsclausule kunnen betekenen. Dan zou het volgen van het advies van Lies12 hierboven misschien nog een mogelijkheid bieden.