Zorgverzekering via je werk, een goed idee? Wat zijn de voor- en nadelen?

Als ik bijvoorbeeld volgende maand een nieuwe baan krijg, hoe zit het dan met de zorgverzekering?

12 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Dat zal niet veel uitmaken met andere vormen van zorgverzekering.
De meeste zorgverzekeringen geven vaak kortingen om allelei redenen. Als je lid bent van bepaalde verenigingen of van de postcode loterij, krijg je al korting.
Daarbij zal het zo zijn dat de werkgever met één bepaalde verzekeraar in zee gaat, terwijl de voorwaarden en uitkeringen helemaal niet in jouw straatje passen.
Tot slot is het zo, dat als jij en b.v in Maart bij een nieuwe werkgever aan de slag gaat, dat je dan nog niet kunt deelnemen aan die bepaalde verzekering, maar moet wachten tot het nieuwe jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je krijgt een iets betere premie (Bij ons rond de 10% voordeliger uit) danwel een uitgebreider pakket. Als je je baan kwijt raakt is het bij ons zo dat je de extra voordelen kwijt raakt en een standaard pakket krijgt / meer gaat betalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld colectief verzekert via je werkgever. Dat geeft over het algemeen een korting. Het is afhankelijk van welk pakket je nu het en wat je betaald en welke pakket keuze je hebt en wat het dan kost. Hou er rekening mee dat als je wordt ontslagen of een andere baan krijgt je collectieve voordeel weer weg is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de collectiviteitskorting blijft bestaan na beëindiging van het dienstverband.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja als Pz het einde dienstverband niet doorgeeft voor de colectieve verzekering heb je massel ik heb wel ander mee gemaakt.
Voordeel (soms) is de collectiviteitskorting van 10% en de automatisch betaling via het salaris. Nadelen zijn dat je geen keuze hebt van verzekeraar en dat de premie zelfs met korting hoger kan zijn dan een verzekeraar die een polis aanbiedt zonder korting. De basisverzekering is bij alle maatschappijen hetzelfde.

Soms krijg je van verzekeraars een aanvullend pakket gratis als je via een werkgever verzekerd bent.

In mijn geval kost de polis voor 2012 via mijn werkgever 112 euro na korting, door het zelf te regelen betaal ik 96 euro (Anderzorg). Die korting is dus een dikke sigaar uit eigen doos.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een prima antwoord. Al is het wel zo dat de betaling van de verzekering lang niet altijd via het salaris loopt. De werkgever maakt hier zelf een keuze in.
paulus811
12 jaar geleden
paca29, daar heb je gelijk in.
Het enige voordeel is de collectiviteits korting e.g. 10% maar tegenwoordig krijg je die al bij het pasje van de videotheek enz... Dus echte voordelen zijn er niet meer. Je krijg overal diezelfde collectiviteits korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een ziektekostenverzekering gaat, waar iedereen zich kan verzekeren dan blijft de verzekering gewoon doorlopen. Mocht je vanuit jouw CAO via jouw werkgever een extra bijdrage krijgen (zoals dat bijv. bij IZZ het geval is) voor de ziektekostenverzekering dan ben je die mogelijk kwijt.
Een collectiviteitskorting blijft vaak wel bestaan na beëindiging van het dienstverband. Maar het is dus niet zo dat wanneer je dienstverband eindigt je snel op zoek moet naar een andere verzekering. Maar vaak is het dus wel gunstig om de verzekering via je werk te laten lopen, zeker als de werkgever nog een extra bijdrage hanteert.
Maar ook hier blijft gelden: Kijk en vergelijk wat voor jou het aantrekkelijkste verzekeringspakket is via een voor jouw gunstige prijs.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog even verder speuren leverde het resultaat op dat de collectiviteitskorting en de extra bijdrage normaal gesproken komen te vervallen bij ontslag. Vaak is het wel mogelijk om dezelfde verzekering op een ander collectief voort te zetten (vakbond, nieuwe werkgever, etc), waardoor de collectiviteitskorting gehandhaafd kan worden. De eventuele extra bijdrage van de werkgever komt te vervallen. Dus wat dat betreft ben je dan afhankelijk van de eventuele nieuwe werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag maar één keer per jaar overstappen, en dat is aan het einde van het kalenderjaar. Als je dus volgend jaar een nieuwe baan krijgt, kun je je niet direct inschrijven bij een eventuele collectieve zorgverzekering via de werkgever.

Een verzekering via de werkgever levert vaak collectiviteitskorting op, meestal zo'n 10% op basis- en/of aanvullend pakket. Soms krijg je ook nog extra uitbreidingen mbt de vergoedingen. Maar tegenwoordig zijn er zoveel collectieven waar je in kunt stappen, met een lidmaatschap van bepaalde social media kun je al recht hebben op collectiviteitskorting, of een abonnement op een tijdschrift. Er zijn ook "open collectieven", waar iedereen in kan stappen. Daarbij hoef je niet eens lid te zijn van iets, je meld je gewoon aan. Dat levert net zoveel, of soms nog meer korting op dan collectiviteitskorting via een werkgever.

Als de werkgever een collectieve zorgverzekering aanbiedt die bijvoorbeeld een aanvullend pakket heeft dat je anders ook gekozen zou hebben, zou ik het doen. Dat geeft namelijk extra korting. Nadeel is wel dat bij het verliezen van je baan, je meestal ook je collectiviteitskorting kwijt bent. Als je zelf een andere zorgverzekeraar zou hebben gekozen, zou ik kijken of je op de één of andere manier daar collectiviteitskorting voor kunt krijgen. Als je alleen een basispakket nodig hebt, kun je makkelijk shoppen voor de goedkoopste, dus gebruik maken van dit soort kortingen. Heb je bijvoorbeeld een chronische aandoening waardoor je meer eisen moet stellen aan een aanvullend pakket, dan kun je beter eerst kijken welke twee of drie pakketten het meest geschikt zou zijn, dan opzoeken voor welke pakketten je nog korting kunt krijgen, en op basis daarvan je keus maken. Wat voor de één een geschikte zorgverzekering is, is dat voor de ander namelijk niet. En aangezien je korting tegenwoordig bijna overal kunt krijgen, hoef je je daarvoor niet te binden aan een bepaalde verzekeraar.