ben je als ouder verplicht de zorgverzekering van 18 jarige te betalen? gestopt met studie, en wil niet meer werken lekker luieren op de bank?

gestopt met studie, en wil niet meer werken lekker luieren op de bank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Voorgaande antwoorden hebben allemaal de klok horen luiden, maar zijn niet allemaal compleet.

Je hebt als ouder tot het 21e levensjaar een onderhoudsplicht voor je kind. Dit is het artikel 395a wat al in een eerder antwoord tevoorschijn kwam. Een onderhoudsplicht betekent niet per definitie dat jij geld geeft als jij voorziet in de basisbenodigdheden (onderdak, voeding) voorzie je er ook in. Erbij hoort ook het vergoeden van studiekosten (daarom staat het expliciet in het artikel). Het hebben van een zorgverzekering is verplicht en behoort daarom ook tot de basisbenodigdheden. Het wordt al snel vager. Hoort het hebben van een mobiele telefoon bij de basisbehoeften? Je zou kunnen beargumenteren dat het een luxe is, maar tegelijkertijd is het zo 'normaal' dat iemand eigenlijk niet zonder kan functioneren.

Dit betekent overigens niet dat jij als ouder verantwoordelijk bent voor de schulden die je kind tussen de 18 en 21 aangaat, zoals hierboven gesuggereerd wordt. Zolang jij jouw kind financieel ondersteunt (door dus bijvoorbeeld de gehele kosten van de zorgverzekering over te maken), dan kan jij niet aangesproken worden als het kind er een potje van maakt op andere gebieden. Mocht je kind schulden maken voor kosten die hij of zij vindt dat bij het levensonderhoud horen, kunnen ze dat achteraf wel (via de rechter) terugvorderen.

Je kan natuurlijk wel het heft in eigen handen nemen en de zorgverzekering zelf betalen (in plaats van het geld aan hem/haar geven of overmaken).

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tot zijn 21e zijn ouders financieel verantwoordelijk voor hem. Dus als hij het niet wil/ kan betalen kunnen ze naar de ouders gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij niet direct, enkel indirect. ik zal het even toelichten.

hij/zij is 18+ en zelf verantwoordelijk.

hij/zij moet net als iedereen een basis verzekering hebben

hij/zij zal deze niet betalen (dat is wat er nu gebeurt denk ik, ik ga er even vanuit dat jij niet (meer) betaald)

hij/zij zal een betalingsachterstand oplopen.

hij/zij is nog onder de 21, waardoor uiteindelijk de ouders nog financieel aansprakelijk zijn en zullen hierdoor uiteindelijk voor moeten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tot de 23ste levensjaar zijn de ouders financieel vetantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Kind is volwassen en dus zelf verantwoordelijk.

Ouders hebben de plicht om een kind financieel te onderhouden tot 21 wanneer hij/zij hier zelf niet toe in staat is vanwege studie.

Geen studie = zelf boontjes doppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat ben je niet. Jij hoeft niet op te draaien voor de kosten. Deze financiele verantwoordelijkheid is alleen voor situaties waarbij een bijdrage van ouders echt noodzakelijk is en het kind niet iets te verwijten is. en waarom zit hij nog op de bank bij jou. het is toch geen hotel?
Ik zou duidelijk zijn of je werkt of je leert en anders kan hij bij het leger des heils woonplek gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorgverzekering is een basisvoorziening en als ouder dien je daarin tot de het 21e jaar te voorzien.
Of het kind zichzelf uit de put kan helpen is de belangrijkere vraag.
Als je als kind zou horen dat je jezelf een schop moet geven is dat geen blijk van begrip en steun,
Als je het leven niet meer goed aan denkt te kunnen, dan kan een mens gedemotiveerd raken, zodanig dat het lijkt dat niets zin meer heeft.
Of het dan op de bank zitten een geheel eigen en vrije keus is, is de vraag.
Of je nu wel de zorgverzekering kan, wil en moet betalen is (als je dat tenminste kunt betalen) niet zo belangrijk.
De kunst van het ouderschap is om je kinderen te helpen om op eigen benen te staan. Als het kind dat nu niet lukt, dan zou je kunnen proberen er achter te komen hoe je het kind kunt helpen wel op eigen benen te leren staan.
Het kind beseft heus wel dat het zich met deze houding zichzelf op de lange duur niet helpt.
Dus help hem zichzelf te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een gegeven moment houd het begrip hebben en steunen wel op. Dan bied die (figuurlijke)schop onder de kont misschien wél een oplossing. Het is een ideaal beeld dat je met praten er wel komt, helaas is dit lang niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het door nelly3 genoemde ideaalbeeld, in haar reactie op mijn vraag, dat je met praten er wel komt, staat niet in mijn antwoord en is niet bedoeld.
ja, tot z,n 21e helaas.
maar dat kunnen, als er iets gebeurd kostenposten worden waar niemand op zit te wachten.
maar voor de rest zou ik er geen cent meer aan verspillen.
geef hem een schop onder z,n reet, niet studeren, dan aan het werk, je hoeft hem niet de hele dag bij je op de bank te tolereren, daar ga je je aan ergeren.
geen geld voor leuke dingen, mobieltje enz., dat is hij zo zat, gewoon je poot stijf houden, en hem geen cent geven.