Op welke gronden mag een zorgverzekeraar je weigeren als klant?

Een kennis van mij heeft zich uitgeschreven uit de GBA en logeert bij haar kinderen. Ze heeft een uitkering volgens de ziektewet, is Nederlands van geboorte, heeft dus ook een BSN. Nu wil de zorgverzekring haar niet inschrijven (overstap) omdat ze niet niet staat ingeschreven. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De ombudsman heeft ook dit probleem geconstanteerd, al eind 2008, en deze vind dat geen gegronde reden, om iemand te weigeren.
Er is eind 2008 toen een oproep gedaan, om hierin een structuele oplossing voor te vinden, maar schijnbaar was dat een roep in het oneindige.
In het artikel vind ik nog wel een telefoonnummer terug, maar of dat nog aktueel is, dat moet je dan zelf even nakijken.
Ze mogen het dus wel, maar het is niet echt een gegronde reden om iemand op die reden te weigeren.
Dat is dus net zo`n gevalletje, maas in de wet....
Helaas spreek jij van een overstap, dus ik weet dus niet of dat in dat geval ook geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, de zorgverzekering moet wel weten waar je woont.

Als ze logeert bij haar kinderen kan ze zich daar als bewoner inschrijven bij de GBA. Dan is er qua zorgverzekering ook geen probleem meer, en kan ze zich met terugwerkende kracht vanaf 1 januari laten verzekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je iemand op grond van deze gegevens niet weigeren. Ze ontvangt namelijk wel een inkomen uit Nederland. De maatschappij checkt je gegevens bij de GBA of de Belastingdienst bijvoorbeeld. Kijk maar eens op de website van het CVZ.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als nederlander dien je ingeschreven te staan GBA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet dan, en hoe doen dak en thuislozen dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuislozen hebben vaak een postadres, daklozen soms ook, bijvoorbeeld via een hulpverleningsinstantie.
In dat geval loopt hun daklozenuitkering vaak via de Sociale Dienst die ook de zorgverzekering regelt.