wat gebeurd er met uitkering verzekering bij overlijden?

Bezit samen met ex een woning.na scheiding afgesproken dat
ik daar blijf wonen omdat verkopen alleen nadelen oplevert.
Overlijdensverzekering keert normaal helft van hypotheek
uit aan langstlevende partner maar daarvan is geen sprake meer..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je samen met je ex eigenaar bent van een woning dan zullen beiden voor de hypothecaire schuld aansprakelijk zijn.
Dan is het toch logisch dat bij een overlijden de langstlevende van de 2 eigenaren schuldvermindering krijgt door het wegvallen van de inkomensmogelijkheden van de overledene.
Overigens denk ik dat een jurist (advocaat/notaris) dit beter kan beantwoorden omdat de zaak gecompliceerder is dan wordt voorgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan zul je je verzekering moeten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is er keert de overlijdensverzekering niet meer de helft van hypotheek uit aan langstlevende partner? Valt dat weg na een scheiding?

De erfgenamen van de ex krijgen dan de helft van de woning en de schulden. Afhankelijk van de financiele situatie van jou en de erfgenamen zou je er nog kunnen blijven wonen, maar ook verkopen zou dan een optie zijn.

Toegevoegd na 54 seconden:
Als de verzekering na de scheiding niet is gewijzigd, zou die zo maar kunnen vervallen of aan de erfgenamen toekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan dus ook een testament op de langstlevende kunnen laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar eens snel met een notaris praten, anders maak je kans dat je na overlijden alsnog je huis moet verkopen, of koop je ex uit. Zijn er ook kinderen? Die kunnen dan ook hun erfdeel opeisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verzekering kun je ook op naam zetten van een ander. Als je bijvoorbeeld een nieuwe partner hebt of kinderen laat je de naam van de erfgenaam op de verzekering veranderen