Is een arbeidsongeschiktheidsverzekering overbodig?

Naar het schijnt heb ik ooit begin dit jaar aangegeven een arbeidsongeschiktheidsverzekering te willen afsluiten en daar heb ik een paar weken geleden een brief van gekregen. Ik zou het formulier opnieuw in moeten vullen omdat er onjuistheden zaten in het vorige. Nu is dit misschien wel mijn redding, want bij nader inzien zie ik er toch vanaf. Ik heb met verschillende mensen erover gesproken en ook mijn vriend heeft bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt en ze zeggen allemaal dat ik het niet moet doen. Omdat werknemers altijd via het werk verzekerd zijn. Overigens gaat de maandelijkse uitkering van een bepaald bedrag ook pas na 2 jaar arbeidsongeschiktheid in.
Vandaag kreeg ik een brief met daarin dat het een onverstandige keus is en hun niet instaan voor de financiele risico's.
Nu ik inmiddels al een tijdje op mezelf woon ben ik wat minder naief geworden en mijn vraag is of dit niet puur bangmakerij is in dit oververzekerde land en ook meer een kwestie is dat verzekeringsmaatschapijen op een manier ook proberen om een verzekering af te kunnen sluiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering moet je heel goed kijken naar de dekking: wanneer zou je een uitkering krijgen? En hoeveel is dat dan precies.

Als werknemer in loondienst heb je al rechten zoals de eerste twee jaar minimaal 70% van je loon en daarna een eventuele vervolguitkering.

Maar misschien is 70% van je loon niet genoeg om van rond te komen voor jou, of is datgene wat je zou ontvangen bij een vervolguitkering niet voldoende om van te leven. Dan zou een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering van pas komen.

Maarja, die zijn best duur en kan je het je verloorloven. Je moet heel goed de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen en bedenken of je de kosten wilt en kunt dragen. Dus niet bij voorbaat ja of nee zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je niet voor jezelf werkt, is het niet nodig om die verzekering af te sluiten. Je bent dan verzekerd via je werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt voor een aanvulling op je inkomsten, mocht je arbeidsongeschikt raken. Om voor die uitkering in aanmerking te komen, moet je dus eerst flink premie betalen. Het is aan jou, om te beslissen, of dit een goede investering is. Misschien betaal je je hele werkzame leven de premie voor niks, maar misschien kun je er ook wel profijt van trekken. Je weet het van tevoren niet.

De brief, die ze je gestuurd hebben, waarin ze zeggen dat het een onverstandige keuze is, is pure bangmakerij. Ze willen je het product verkopen.
13 jaar geleden
Let wel een arbeidsongeschikte krijgt na twee jaar ziektewet een stuk minder geld. Je wordt dan afgeschat en aan de hand van het percentage krijg je je uitkering van het maximale bedrag. Uit eindelijk kom je als arbeidsongeschikte net iets boven of zelf onder het minimum loon uit

Toegevoegd na 52 seconden:
Waarschijnlijk hebben ze je een aanvullende verzekering aangeboden
13 jaar geleden
Piekertje, pieker er niet over om daar in te trappen! Zelfs de mededeling,dat je het ooit aangegeven hebt en het nu niet meer weet, roept vragen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn informatie alleen een verzekering als je als zelfstandige (ZZP) werkt en je ook het verdiende geld nodig hebt om kosten en levensonderhoud te kunnen betalen. Als je door ziekte uitvalt als ZZP, dan komt er ook geen geld meer binnen. Als je bij een werkgever werkt dat moet daar iets geregeld zijn als je ziek mocht woren.