Wanneer ontvang je de lage AOW of de hoge AOW als je met 2 of méér personen woont?

Op de site van de SVB staat:
U bent niet getrouwd/geregistreerd partner en u woont met 2 personen of meer
Kijk per situatie of u een gehuwdenpensioen of een ongehuwdenpensioen krijgt.
1. U heeft met 1 van deze personen een gezamenlijke huishouding. U krijgt een gehuwdenpensioen
2. U heeft met 2 of meer personen een gezamenlijke huishouding. U krijgt een ongehuwdenpensioen
3. U heeft met niemand een gezamenlijke huishouding. U krijgt een ongehuwdenpensioen
Volgens mij klopt nr.2 niet. Je deelt de vaste lasten en het huishouden met 3 personen dus je houdt ieder méér geld over en tóch krijg je hoge AOW. Ik heb de SVB hierover gebeld en zij zeggen dat zij de regels zó geïnterpreteerd hebben. Wie weet hoe dit zit?

een maand geleden
Inekez1
een maand geleden
De voorwaarden zijn overgenomen van de Belastingdienst m.b.t. fiscaal partnerschap. Voor de woningnood zou het een mooie stimulans zijn om mensen te bewegen met z'n drieën in 1 huis te gaan wonen, maar daar zijn de voorwaarden niet op gebaseerd. Als je voor de AOW geen partners bent, ben je dat voor de belastingdienst ook niet. Er kan dan ook geen gebruik gemaakt worden van de voordelen van fiscaal partnerschap.
tham
een maand geleden
Hallo Inekez1, mijn vraag gaat niet over fiscaal partnerschap maar over als je als alleenstaande AOWer met meerdere mensen in 1 huis gaat wonen, wanneer je de lage of hoge AOW krijgt.

Geef als eerste antwoord