Hoeveel AOW krijg ik als ik op mijn 29e naar Nederland ben gekomen?

Ik ben op mijn 29 jaar naar nederland gekomen Krijg ik als ik 67 jaar ben 100% AOW

2 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
nee voor 100% moet je 50 jaar in Nederland hebben gewoond. Je krijgt aow gedeeld door 50 maal 38.
Edraket
2 maanden geleden
Is 76 procent van het volledige AOW-bedrag
erotisi
2 maanden geleden
indien nodig aangevuld tot bijstandsnivo. Dus mogelijk toch 100% effectief.

Antwoorden (1)

Je ontvangt volledige AOW als je de 50 jaar voordat de AOW ingaat in Nederland hebt gewoond. Dus van je 17de tot je 67ste.
Ieder jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond, gaat er 2% af. In dit geval gaat er 12 jaar af (van 17 tot 29 jaar) = 24 %. Je ontvangt 76% van de normale AOW.
Als je voldoet aan bepaalde voorwaarden kun je AOW-jaren inkopen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/krijg-ik-aow-als-ik-later-in-nederland-ben-komen-wonen
2 maanden geleden