Hoe kan ik een juiste berekening maken voor zorg en huurtoeslag?

Goedenavond,

Vandaag heb ik een brief van de belastingdienst ontvangen waarin staat dat ik in 2022 teveel voorschot zorg/huurtoeslag heb ontvangen. In totaal moet ik €812 zorgtoeslag, en €732 huurtoeslag terugbetalen.
Volgens de belastingdienst had ik in 2022 recht op €32 p/m aan zorgtoeslag, en €72 p/m aan huurtoeslag (huurtoeslag vanaf augustus).

Als ik proefberekening doe op de website van de belastingdienst, en mijn salaris/gegevens etc. invoer van dit jaar, geeft de berekening aan dat ik per maand €98 aan zorgtoeslag en €139 huurtoeslag zou moeten ontvangen. Dit terwijl mijn maandloon een stuk hoger ligt in vergelijking met vorig jaar. Nu kom ik er net wel achter dat ik vergeten ben een eenmalige uitbetaling van overuren door te geven. Dit is een bedrag van €4463,61 waar ik uiteindelijk €2342,20 aan heb overgehouden.

Hoe kan het zo zijn dat ik nu met een hoger maandloon in vergelijking met vorig jaar, meer toeslagen ontvang? Komt dat dan door die eenmalige uitbetaling van overuren?

Waarschijnlijk is dit simpel te verklaren, maar ik snap het even niet meer.

7 maanden geleden

Antwoorden (1)

De overheid heeft besloten om de toeslagen flink te verhogen als compensatie voor inflatie (dure boodschappen) en hoge energierekening.

Als je 2 keer een proefberekening maakt en voor beide jaren hetzelfde salaris invult, zul je zien dat je voor dit jaar ook veel meer toeslag krijgt.
7 maanden geleden