Welke maand heb ik recht op de nieuwe ( hogere) huurtoeslag?

27 oktober ben ik verhuisd en ingeschreven bij mijn nieuwe woning en dat is doorgegeven bij de Belastingdienst.

Ik heb een maand dubbele huur moeten betalen want bij de vorige woning stond ik nog op het huur contract van de woning tot 27 november. ( Ex partner blijft daar wonen) en daar mocht ik niet eerder vanaf. Dus heb beide dubbel betaald.

De huurtoeslag van de oude woning was minder dan de nieuwe huurtoeslag bij de nieuwe woning.

Mijn vraag is welke maand heb ik recht op de nieuwe ( hogere) huurtoeslag?

Ik dacht 20 november maar die datum heb ik nog de oude huurtoeslag gekregen. 20 december pas de nieuwe huurtoeslag.

Ik heb al gebeld en beide medewerkers zeiden wat anders dus denk vraag het eens hier welke maand ik nu recht heb op de hogere toeslag.

3.4K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Voor zover ik weet, gaat het om het adres waar je ingeschreven staat. Dat is, door de belastingdienst, controleerbaar. Ze hebben bij de belastingdienst, voor zover ik weet, geen inzage in alle huurcontracten en op welke naam die staan. Wat zeiden de medewerkers van de belastingdienst dan? En met welke argumenten?

Het beste antwoord

Huurtoeslag wordt berekend per 1e dag van de maand. Ben je in oktober verhuisd en stond je voor 1 november bij de gemeente ingeschreven op je nieuwe adres, dan heb je recht op huurtoeslag voor je nieuwe adres vanaf 1 november. De huurtoeslag voor november wordt betaald op/rond 20 oktober. De huurtoeslag die je in november krijgt betaald, is voor de maand december. Huurtoeslag krijg je altijd als voorschot. Achteraf wordt bepaald of je huur en inkomen overeenkomen met de schatting. Heb je te weinig huurtoeslag ontvangen, dan krijg je een nabetaling.

De datum van huurcontract of verhuizing is dus niet van belang. De datum dat je bij de gemeente hebt ingeschreven op je nieuwe adres is bepalend. Je kunt maar op 1 adres tegelijk staan ingeschreven, dus ook maar voor 1 woning huurtoeslag ontvangen. Dat je voor 2 woningen hebt betaald in de maand november is dan helaas pech.
een jaar geleden
GeenIdee112
een jaar geleden
Oke bedankt! Ik stond 27 oktober op mijn nieuwe adres ingeschreven dus dan had ik wel de hogere toeslag moeten krijgen 20 november denk ik.
Inekez1
een jaar geleden
Heb je zelf de nieuwe (hogere) huur ook doorgegeven aan de Belastingdienst (inloggen via toeslagen.nl) of hebben ze dat via de verhuurder moeten opvragen? In dat laatste geval kan het even duren voor e.e.a. verwerkt is. Volgens mij krijg je dan automatisch een nabetaling.
GeenIdee112
een jaar geleden
Het is gelukt, ik moet het nu opnieuw aanvragen! Er was wat fout gegaan in het systeem schijnbaar, bedankt!