"mensen met een uitkering': ik ga er van uit dat je mensen bedoelt die in Nederland wonen en daar een uitkering krijgen, en dat ze nog niet de aow-gerechtigde leeftijd hebben bereikt.

Ja, een uitkering die je krijgt van de overheid is bruto, dat betekent dat er nog belasting en premies (ook aow) worden afgehaald.
Je krijgt in Nederland aow als je boven de aow gerechtigde leeftijd bent en als je aow hebt opgebouwd. Opbouwen doe je door in Nederland te wonen, per jaar bouw je 2% van de aow op dus als je (voorafgaand aan je aow gerechtigde leeftijd) 50 jaar in Nederland woonachtig was dan krijg je de volledige aow.
Als je eenmaal aow-gerechtigde leeftijd hebt, en dus een aow uitkering krijgt, betaal je geen aow premie meer.
een jaar geleden
Ja, mensen met een uitkering betalen ook AOW-premie en krijg later ook AOW.

Wie in Nederland woont of werkt, is verzekerd volgens de Algemene Ouderdomswet (AOW). Een verzekerde die inkomen heeft, moet AOW-premie betalen. Wie in de 50 jaar voordat de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt, verzekerd is geweest, krijgt een volledige AOW-uitkering. Wie in deze 50 jaar niet altijd in Nederland heeft gewoond of gewerkt, krijgt een gedeeltelijke AOW-uitkering.
een jaar geleden
een kleine aanvulling op de vorige twee reacties: als je in Nederland woont maar in het buitenland werkt (bijv. Duitsland of België) dan bouw je in die tijd geen AOW-recht op.
Woon je vlak over de grens in het buitenland, maar je werkt in Nederland, dan weer wel.
En dat in Nederland wonen of werken moet legaal zijn.
Je bouwt dus AOW recht op als je:
- in Nederland woont en werkt
- in Nederland woont en werkloos bent
- in het buitenland woont, maar legaal in Nederland werkt.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Vziw bouw je WEL AOW op als je in NL woont en in het buitenland werkt. Heb je bron van het tegendeel?
TurfGraver
een jaar geleden
@tinus1969, je kan je (vrijwillig) vezekeren, standaard bouw je het dan dus niet op.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/vrijwillige-verzekering-aow-bij-wonen-of-werken-in-het-buitenland
tinus1969
een jaar geleden
@Turfgraver, de tekst op deze link is tegenstrijdig. Ik lees eerst dat je AOW opbouwt als woont OF werkt in Nederland (dus dat wonen in NL genoeg is), daarna dat je moet bijverzekeren als in het buitenland werkt.
TurfGraver
een jaar geleden
Wonen in Nederland is genoeg, maar..
Deze verzekering stopt als u buiten Nederland gaat werken. U bouwt dan geen AOW meer op.
tinus1969
een jaar geleden
Dat is dan paradoxaal. Wie niet werkt bouwt immers wel AOW op.
TurfGraver
een jaar geleden
Klopt. Maar wie werkt in het buitenland betaald ook belasting, maar niet hier.
En bouwt wellicht iets op in het buitenland. Dus ze gaan niet dubbel doen. ;)
Als je in nederland woont krijg je gewoon AOW zonder dat je werkt
een jaar geleden