Het is geen kwestie van hoe lang gewerkt hebben, maar van: 'is er pensioenpremie betaald'.
Als er pensioenpremie betaald is, ook al is het maar één malig, dan heb je recht op dat aanvullend pensioen. Verschillende pensioenfondsen hebben verschillende basisuitkeringen. Als je daar onder blijft wordt de pensioenuitkering "afgekocht" door deze in één keer uit te betalen.
Hoe langer (vaker) er pensioenpremie is betaald, hoe hoger het uiteindelijke aanvullende pensioen.