Ik heb een engelse partner, wonen samen, niet getrouwd. Hoeveel aow krijg ik dalijk?

SentWierda
2 jaar geleden
Zonder verdere toelichting is geen antwoord te geven.
Woon je je hele leven in Nederland?
Heb je kortere of langere tijd in het buitenland gewoond tussen je 15de en 65ste?
Deze factoren bepalen of je volledige samenwonende-AOW ontvangt of een gedeeltelijke samenwonende-AOW.
ronron1212
2 jaar geleden
Hoezo samenlevende aow die bestaat niet @SentWierda
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Er zijn twee varianten van de AOW, volgen de SVB:
- voor alleenwonenden
- voor mensen men een gezamenlijke huishouding.
Deze laatste variant noem ik: samenwonende-AOW.
ronron1212
2 jaar geleden
Iedere nederlander krijgt aow als je samenwoont krijgt ieder zijn eigen aow als je daar de leeftijd voor hebt.
Dus wat jij zegt interpreteer je verkeerd. @SentWierda Dat houdt dus in dat elk 851,52 krijgt
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. In dit geval krijgt niet elk 851,52, want een persoon krijgt helemaal niets.
En wat die ander krijgt is onduidelijjk: 851,52 of een gedeelte daarvan.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda het gaat om je reactie wat ze krijgen is afhankelijk van het aantal jaren dat ze ingeschreven staan in nederland. Om een volledige aow te krijgen is dat 50 jaar anders krijg je naar rato .
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de opbouw geld van af je 15 jaar
klep
2 jaar geleden
Als je samenwoont krijg je €851,52,
Woon je met 3 man in een huis krijg je €1244,35,
Dus je kan beter iemaand er bij nemen of meer gasten dan met zu,n twee,tjes wonen
ronron1212
2 jaar geleden
@klep Hoe kom je daarbij? Iedere Nederlander heeft recht op aow. Alleen staande krijgen € 1.244,35 en iemand die een partner heeft daarbij krijgt elke partner wanneer de pensioenleeftijd daar is € 851,52

Antwoorden (1)

Als samenwonende krijg je € 851,52.
.
Rijksoverheid
Hoeveel AOW u krijgt hangt af van uw woonsituatie. Bent u alleenstaand? Dan krijgt u 70% van het minimumloon. Woont u samen of bent u getrouwd? Dan krijgt u 50% van het minimumloon.
Alleenstaanden krijgen meer AOW omdat zij hun kosten van levensonderhoud niet kunnen delen met een huisgenoot.

AOW met jongere partner zonder inkomen
Woont u samen en heeft uw partner geen inkomen en ook nog geen AOW? Ook dan is uw AOW gelijk aan 50% van het minimumloon. De AOW-partnertoeslag is per 1 januari 2015 vervallen.
Het is mogelijk dat uw gezinsinkomen onder het sociaal minimum komt. Het sociaal minimum is meestal even hoog als een bijstandsuitkering. U komt dan mogelijk voor de aanvullende inkomensverzekering ouderen (AIO) in aanmerking. Er geldt dan in principe een sollicitatieplicht voor uw partner.
.
Op dit moment is er geen koppeling met het minimumloon.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SimonV hij moet dan wel in Nederland hebben gewoond elk jaar minder in Nederland ingeschreven geeft een verlaging van de AOW
tinus1969
2 jaar geleden
Let er op dat die Engelse partner dus zelf geen of beperkt recht heeft op AOW.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. In het antwoord staat dat er een koppeling is van de AOW met het minimumloon.
Maar is dat zo? Miljoenen Nederlanders merken niets van die koppeling - vrees ik.
Het is een koppeling die niet bestaat.
SimonV
2 jaar geleden
Heb je het nieuws niet gevolgd?
https://nos.nl/artikel/2417523-eerste-kamer-toch-koppeling-aow-met-minimumloon
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Laat ik deze NOS-link m.b.t. de Eerste Kamer eerst goed hebben gelezen, voordat ik de reactie gaf.
Maar de Eerste Kamer bepaalt niet het kabinetsbeleid - wel heeft Rutte er goed naar geluisterd, zegt hij. Maar heeft hij inmiddels ook gehandeld? Ik kan er niets over vinden.
Vandaar mijn vraag: graag zie ik een link waarin staat dat er wel een koppeling is tussen AOW en minimumloon.
De in het antwoorde genoemde links (SVB en Rijksoverheid) zijn achterhaald.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda tot 31 december 2021 was die link er maar is per 1 januari losgelaten.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/12/ontkoppeling-minimumloon-en-aow-ondoordacht
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dank. Dit is wat ik bedoel met de achterhaalde links van SVB en Rijksoverheid. Op dit moment bestaat de koppeling niet tussen AOW en minimumloon. En of er wel een koppeling komt, is niet te voorspellen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda die koppeling was er wel en zal in de toelomst volgens Rutte weer worden hersteld
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Dank voor de toevoeging dat er op dit moment geen koppeling is met het minimumloon.