In hoeverre bestaat er recht op een bijstandsuitkering als de partner is overleden.?

Het huis is afbetaald en de volledige erfenis gaat naar zijn kind(eren) maar er is wel sprake van een langstlevenden testament. Er is dus geen sprake van huurlasten.

1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Als er een langstlevende testament is gaat alles naar de langs levende
tinus1969
2 jaar geleden
Gaat het om iemand die al kortgeleden is overleden? Zoja, hoe oud is de langstlevende?
bencohen
2 jaar geleden
Het is een vraag om even in de toekomst te kunnen denken Tinus. Beiden leven gelukkig nog maar ik was even benieuwd wat de situatie zou brengen. In de vraagstelling is de langstlevende 60+ en heeft WW. Sollicitatieplicht is duidelijk maar het gaat even om recht op bijstand
ronron1212
2 jaar geleden
Wat waarom bijstand als er ww is?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Of de partner overleden is, of dat er gewoon geen partner is lijkt me niet relevant. Wel of er sprake is van een erfenis, in geld / goederen of een huis. Als degene die overblijft recht heeft op de erfenis, dan is er geen recht op bijstand tot het vermogen onder een bepaalde grens is gezakt. Immers, je krijgt alleen bijstand als je geen andere middelen van bestaan hebt. Of je ook nog steeds "je huis moet opeten" weet ik niet.
LeonardN
2 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als "recht op een bijstandsuitkering als de partner is overleden" -Je hebt wel of geen recht op een bijstandsuitkering. Dat is ongeacht of een partner is overleden.
-De langstlevende zal het huis erven. De kinderen zullen het huis (en de rest van de erfenis pas op kunnen eisen als de langstlevende overlijdt).
-Of de langstlevende recht heeft op bijstand met een huis zal weer afhangen van allerlei zaken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand#:~:text=Ook%20als%20u%20in%20een,moment%20terug%20te%20betalen%20lening.
bencohen
2 jaar geleden
De erfenis gaat naar kind(eren) , er is dus uitsluitend recht van vruchtgebruik. De vraag over over bijstand gaat uiteraard over de situatie dat de ww geeindigd is
tinus1969
2 jaar geleden
De partner ontvangt ook een deel van de erfenis. Je zorg is blijkbaar, dat de partner op dit moment werkloos is en ww ontvangt? Maar dat de ww eindig is?
Hoe oud is de partner op het moment dat de ww afloopt? Is er sprake van een nabestaandenpensioen van het pensioenfonds?
tinus1969
2 jaar geleden
Bijstand is een zogenaamde achterliggende voorziening. Je krijgt alleen bijstand als er geen vermogen of andere vorm van inkomen is.
bencohen
2 jaar geleden
Het is een hypothetische vraagstelling. Om het simpel te houden het volgende.
Het gaat uitsluitend om de combinatie vruchtgebruik van het huis en recht op bijstand om na het einde ww een eventueel klein pensioentje aan te kunnen vullen.
We stellen het vermogen even op nul en koppelen het voor het gemak eventueel los van de sollicitatieplicht. Het gaat in deze vraagstelling puur om de kosten van levensonderhoud.
tinus1969
2 jaar geleden
De partner is dus geen erfgenaam? Eea is testamentair goed vastgelegd?
tinus1969
2 jaar geleden
https://www.notaris.nl/bij-overlijden/wie-is-erfgenaam
bencohen
2 jaar geleden
Klopt Tinus, de partner heeft uitsluitend vruchtgebruik en de volledige erfenis gaat naar kind(eren) uit een eerder huwelijk
Inekez1
2 jaar geleden
Volgens mij is het bij een langstlevenden testament zo geregeld dat de langstlevende partner de hele erfenis (dus ook het deel voor de kinderen) beheert, totdat ook hij/zij overlijdt. De kinderen houden al die tijd een vordering op die (stief-)ouder. Overlijdt ook de langstlevende partner, dan kan de woning worden verkocht en krijgen de kinderen daadwerkelijk hun erfenis. Dat beheren van het deel van de erfenis voor de kinderen, houdt ook in dat die partner dat geld kan uitgeven, o.a. om in het levensonderhoud te voorzien. Is er - door overwaarde woning en/of ander vermogen (geld, aandelen, auto, caravan etc) - teveel vermogen bij de langstlevende partner om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering en onvoldoende inkomen en spaargeld om van rond te komen, dan zal er dus het e.e.a. verkocht moeten worden.

Antwoorden (1)

Als het huis is afbetaald, is er geen recht op een bijstandsuitkering. Alleen als het verschil tussen de waarde van de woning en de hoogte van de hypotheek minder is dan € 54.900,00 kun je een bijstandsuitkering krijgen met een eigen woning. Hypotheek is hier 0, woning is sowieso meer waard dan 55K, dus geen recht op bijstand.