kan je alleen aanvullende beurs aanvragen?

Volgend jaar ga ik naar het hbo, maar ik wil GEEN studiefinanciering aanvragen. Mijn ouders verdienen niet veel dus heb ik wel recht op een aanvullende beurs, maar kan ik dit wel krijgen als ik geen stufi heb aangevraagd? want ik wil geen lening

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
Utrecht
2 jaar geleden
Een aanvullende beurs is onderdeel van studiefinanciering.
In het uiterste geval kan je een ontvangen lening apart zetten en na je studie direct terugbetalen.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Je wilt geen studiefinanciering maar wel aanvullende beurs? Aanvullende beurs is studiefinanciering. Je moet via duo aanzetten dat je aanvullende beurs wilt

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Je kunt zelf bepalen hoeveel je wil lenen. DUO heeft bepaald hoeveel je maximaal per maand kunt lenen. Jij bepaalt zelf of je dat maximale bedrag, een lager bedrag, of 0 euro wil lenen. Ook als je je lening op 0 (nul) zet, heb je gewoon recht op de aanvullende beurs.

Bedenk wel dat die beurs eigenlijk ook een lening is. Alleen als je binnen 10 jaar een diploma haalt, wordt het een gift. Haal je geen diploma, heb je dus alsnog een lening die je moet terugbetalen. Datzelfde geldt voor het studentenreisproduct.

Verwacht je binnen 10 jaar je diploma te halen, dan kun je de beurs wel alvast als gift beschouwen.

Het is een mooi idee om te proberen te studeren zonder studieschuld op te bouwen. Zorg er wel voor dat je bijbaan niet teveel ten koste gaat van je studie. Als je door teveel werken je studie uiteindelijk niet kunt halen, of er zelf fysiek / mentaal aan onderdoor gaat, dan is het op de lange termijn echt verstandiger om een studielening aan te gaan.
En houd je bankrekening goed in de gaten. Blijkt in de praktijk dat je toch geld tekort komt, dan is het gunstiger (goedkoper qua rente en flexibeler qua terugbetalen) om toch te gaan lenen bij DUO dan om rood te staan op je betaalrekening of om schulden op te bouwen door onbetaalde rekeningen. Lenen bij DUO kan ook tijdelijk. Per maand kun je zelf bepalen of je geld leent en zoja, hoeveel. Dat kun je ook bijvoorbeeld 1 of 2 maanden doen voor een noodzakelijke investering zoals een laptop of borgsom voor de huur van een kamer.
...
Aanvulling n.a.v. nieuw regeerakkoord: Ook voor studenten aan hbo en universiteit komt er weer een basisbeurs. Nog niet komend studiejaar, maar voor de studenten die hebben moeten lenen komt er een compensatieregeling. Hoe dat er uit gaat zien en om welke bedragen het gaat, is op dit moment nog niet bekend. Hou het nieuws hieromtrent in de gaten en bepaal tegen de tijd dat je studie begint of je wellicht toch een beperkte lening bij DUO kunt nemen die dan later weer wordt gecompenseerd.
Toegevoegd op 16 december 2021 10:49: tekst