Ik zit in de bijstand mag ik rekening openen voor mijn dochter?

Ik wil een spaarrekening openen voor mijn minderjarige dochter en daar zelf elke maand een bedrag op storten maar ik zit in de bijstand mag dat ? Of valt haar spaarrekening dan toch onder mijn vermogen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Met een bijstand uitkering zal dat jouw vermogen niet snel zo hoog krijgen dat het te veel wordt.

Antwoorden (2)

Ja, je mag een rekening openen op naam van jouw minderjarige dochter en daar zelf geld op storten. En ja, het saldo van die rekening telt mee voor het bepalen van jouw vermogen. Het heeft dus geen zin om een extra rekening te openen om zo je eigen vermogen te verlagen.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Waarom - ??
Als het antwoord niet klopt, geef dan even aan waar ik de fout in ga met mijn gedachten.
Vermogens van minderjarige kinderen worden voor de inkomstenbelasting (box 3) meegeteld bij hun ouders. Van de inkomstenbelasting zul je niet gauw "last" krijgen want het heffingvrij vermogen is in 2021 eur 50.000 voor belastingplichtigen zonder fiscale partner en euro 100.000 voor belastingplichtigen met fiscale partner.

Echter:
Je schrijft dat je een bijstandsuitkering ontvangt. Een bijstandsuitkering krijg je niet als je vermogen boven een bepaalde grens ligt. Die vermogensgrens is € 12.590,- voor een gezin of alleenstaande ouder en € 6.295,- voor een alleenstaande (bedragen voor 2021).
Het vermogen van kinderen die 18 jaar of ouder zijn of van kinderen voor wie je geen kinderbijslag ontvangt telt voor de bijstand niet mee maar het vermogen van minderjarige kinderen wel.
Toegevoegd op 21 november 2021 18:55: tekst