Is bij arbeidsongeschiktheid de uitkering gerelateerd aan je salaris?

Hallo,
Ik begin in de situatie te komen dat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben (nog geen keuringen gehad, vandaar begin)
Nu begrijp ik dat het op je salaris gebaseerd wordt of je arbeidsongeschikt bent en hoeveel.
Ik heb zo zitten rekenen maar dat houd voor mij in zelfs al vinden ze een baan die ik kan doen met een minimum salaris het verschil tussen mijn huidige loon en het minimum minder is dan de 35% (uitgerekend kom ik op 33% dat ik dan achteruit zou gaan) die je minstens nodig hebt voor arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Weet iemand of ik dit nou goed beredeneer, iemand die bijv. Minimum loon heeft zal nooit gedeeltelijk afgekeurd kunnen worden aangezien het loonverlies dan altijd 0% is en niet de minstens benodigde 35%.

Bedankt en Groetjes,
Sugarme

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De formule is: (maatmanloon – restverdiencapaciteit) / maatmanloon * 100% = arbeidsongeschiktheidspercentage.
Maatmanloon is wat je verdiende voor je arbeidsongeschikt werd. Restverdiencapaciteit wat je volgens het UWV nog zou kunnen verdienen met de arbeidsongeschiktheid die je nu hebt, daarvoor hebben ze een lijst met functies.

Als het berekende percentage omder de 35% blijft, krijg je geen uitkering. Maar er zit nog een "gat" tussen minimumloon en bijstandsniveau. Als je onder het bijstandsniveau zou dreigen te komen en aan de voorwaarden voldoet, kan de gemeente bijspringen.
.
Het is niet zo dat het UWV je daadwerkelijk aan een andere baan helpt. De arbeidsdeskundige van het UWV kijkt met hun FML (Functionele Mogelijkheden Lijst) welke banen passen bij wat je nog kunt doen, ook rekening houdend met werkervaring en opleiding. De arbeidsdeskundige kiest zo enkele banen uit (op papier) en kijkt wat je daarmee kan verdienen. Dat wil niet zeggen dat er op dat moment vacatures zijn in dat werk.
.
Om een idee te krijgen: als je alleenstaand bent en alleen woont, is de bijstandsnorm 70 procent van het nettominimumloon.
Toegevoegd op 05 juli 2021 05:35: tekst
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je salaris staat los van je afkeuring als je meer dan 65% van je loon kunt verdienen krijg je geen wia. Dat geld ook voor iemand met een minimum loon.