Krijgt mijn vader nog steeds een uitkering als ik (thuiswonend) werk?

Ik ben 24 jaar en thuiswonend. Mijn vader is werkloos en heeft een uitkering, mijn moeder werkt niet en mijn zusje zit op het mbo. Ik ben sinds februari gestopt met school (mbo niv. 4) omdat ik problemen had met mijn gezondheid wat inmiddels weer goed gaat. Als ik nu wil werken en een toekomst wil opbouwen, krijgt mijn vader dan nog steeds zijn uitkering of nemen ze die van hem af en moet ik alles maar gaan betalen? Ik snap het niet helemaal. Ik hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft. Wat kan ik nu het beste doen?

Vergeten te vermelden. Ik wil geen nieuwe studie volgen. Ik wil werken en een toekomst opbouwen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
3 jaar geleden
Ligt aan de uitkering die je vader heeft. Is het een WW-uitkering: geen probleem. Is het bijstand, dan geldt de kostendelersnorm en levert hij rond de €225/m in.

Antwoorden (1)

Het hangt van de soort uitkering af.

Als het gaat om een werkloosheidsuitkering (WW) gebeurt er niets.

Gaat het om uitkeringen die uit de belastingpot worden betaald (denk aan bijstandsuitkeringen) dan moet er rekening mee worden gehouden dat er wordt gekort.
In de bijstand geldt de kostendelersnorm (er zijn uitzonderingen op voor wie daarvoor meetelt.)
@De kostendelersnorm betekent dat als u samenwoont met meer volwassenen, de gemeente uw bijstandsuitkering daarop aanpast. Hoe meer volwassen personen in uw huis wonen, hoe lager uw uitkering. Niet alle huisgenoten tellen mee voor de kostendelersnorm.

De reden voor de kostendelersnorm is dat u lagere woonkosten heeft als er meer personen in uw woning wonen. U kunt deze kosten namelijk delen. @
Toegevoegd op 16 maart 2021 05:56: tekst
3 jaar geleden
Abcde
3 jaar geleden
Je antwoord klopt. Plussen gaat op dit moment niet, als ik dat doe krijg ik een melding dat dat verboden is.
Op pa zijn WW uitkering zal niet gekort worden als zijn kind een inkomen krijgt. Wel kan het zijn dat er gekort wordt op bijv. huurtoeslag.
Ivana
3 jaar geleden
Plussen gaat inderdaad niet. Blij dat dit bevestigd wordt en dat het niet aan mij ligt!