Heb ik recht op een uitkering als ik ontslag neem?

1 oktober ben ik (40 uur per week) werkloos geworden door de gevolgen van het coronavirus. Stel: ik heb nieuw werk gevonden vanaf 15 oktober bij bedrijf 1 voor 20 uur per week. Dit is niet genoeg, dus heb ik ook nieuw werk vanaf 1 november bij bedrijf 2 voor 12 uur per week. Helaas valt dit niet te combineren en neem ik weer ontslag bij bedrijf 2. Heb ik dan nog recht op die uitkering?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Antoni
3 jaar geleden
Als je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op een WW-uitkering.
Griffin
3 jaar geleden
@Antoni Niet helemaal juist wat je beweert, bij zijn eerste werkgeven is hij ontslagen en heeft daar het recht verworven op een WW uitkering, mocht het nieuwe werk niet bevallen dan kun je binnen de proeftijd zelf ontslag nemen zonder dat je "oude" recht op WW vervalt.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor de correctie, @Griffin. Ik vermoedde al dat ik 'meestal' in mijn reactie had moeten schrijven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni Niet helemaal juist wat je beweert, bij zijn eerste werkgeven is hij ontslagen en heeft daar het recht verworven op een WW uitkering, mocht het nieuwe werk niet bevallen dan kun je binnen de proeftijd zelf ontslag nemen zonder dat je "oude" recht op WW vervalt. Ik vraag mij af of dit correct is. Je hebt immers zelf ontslag genomen.

Antwoorden (1)

U bent verzekerd voor werkloosheid.
Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u de AOW-leeftijd bereikt, bent u niet meer verzekerd.

U verliest 5 uur of meer van uw werk per week.
En u heeft geen recht meer op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen ook mee.

Let op: krijgt u na uw ontslag meteen een nieuwe baan voor hetzelfde aantal uur of meer? En krijgt u minder loon? Dan kunt u geen WW-uitkering krijgen om uw inkomen aan te vullen.

U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
Maak bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan kunt beginnen.

U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).

Was u in die periode ziek, kreeg u zwangerschaps- en bevallingsverlof of nam u onbetaald verlof op? Of werkte u als zelfstandige? Dan kijken wij verder terug dan de laatste 36 weken. Wij kiezen een periode waarin u wel minstens 26 weken werkte.

U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u meestal geen WW-uitkering.